Anna's picture

Matkanjohtajan työ on Sadulle henki ja elämä: ”Toimin jo lapsena oppaana mielikuvitusasiakkaille”

Loistoristeilyiden kokenut matkanjohtaja Satu Somero löysi unelma-ammattinsa jo 6-vuotiaana. Satu lähti pienenä tyttönä äitinsä kanssa Palma de Mallorcalle, ja matkaopas teki heti ison vaikutuksen.


”Sanoin äidille, että haluan isona matkatädiksi”, Satu muistelee. 


Kun Satu palasi äitinsä kanssa matkalta kotiin, hän alkoi leikkiä matkaopasta ja lentoemäntää. Pieni, tomera tyttö marssi kodin pihalla ja selitti mielikuvitusasiakkaille, että ”nyt menemme torille.” 


Unelmat on tehty toteutettavaksi, ja Satu pääsikin jo 18-vuotiaana puhelinmyyjäksi matkatoimistoon. Ei mennyt kuin kuukausi, kun innokas myyntitykki siirrettiin matkatoimiston palvelutiskille työskentelemään virkapuvussa kasvokkain asiakkaiden kanssa.




Sittemmin Satun tie jatkui matkatoimistosta ensin lento- ja matkaoppaaksi Kanarialle ja myöhemmin lentokenttävirkailijaksi Helsinkiin. Lentokentällä Satu palveli vuosia muun muassa vip-asiakkaita, kuten valtion päämiehiä.
 Veri veti kuitenkin maailmalle, matkajohtajaksi , lapsuuden unelma-ammattiin. Hän on henkeen ja vereen matkanjohtaja ja matkaopas.

”Tämä työ on minulle koko elämä. Teen näitä hommia niin kauan kuin henki minussa pihisee”, Satu sanoo.



Satu onkin toiminut viimeiset kymmenet vuotta matkajohtajana ja oppaana ympäri maailmaa, jonka ansiosta hänellä on rautainen kohdetuntemus ja ammattitaito.
 

 Satu työskentelee suurimman osan vuodesta Loistoristeilyiden matkanjohtajana, ja risteilyitä hänelle kertyy vuodessa lähemmäs toista sataa. Tuleeko matkanjohtajalle koskaan koti-ikävä? 


”Ei. Kyllästyn todella nopeasti ollessani kotona ja ylipäätään Suomessa. Haluan yleensä lähes heti takaisin maailmalle. Olen parhaimmillani asiakkaiden kanssa”, Satu naurahtaa. 


Matkanjohtajan työ pitää vireänä, koska ikinä ei tiedä, mitä uusi päivä tuo tullessaan. Matkustajien bussi saattaa hajota keskelle moottoritietä tai satamaan ei pääse myrskyn takia. 


”Ammattitaitoa on se, että osaa toimia joka tilanteessa Taskussa on oltava aina monta vaihtoehtoa.” 



Satu opastaa turisteja Barcelonassa. 

Iloisiakin yllätyksiä toki tulee. Vastikään yksi suomalaismatkustaja ilmestyi Satun eteen ruusuja sylissään. Kukat olivat hänelle kiitoksena hyvästä palvelusta.



”Vein ruusut hyttiini, ja ne ilahduttivat minua koko viikon.”




Laiva on Satun koti kuukausia vuodessa, ja henkilökunnasta tulee toinen perhe. Aina kun Satu saapuu matkalaukkuineen laivaan, hän vie ensitöikseen laivan henkilökunnalle Fazerin sinistä suklaata. 


”He ovat siitä aina hyvin otettuja. Suomalaisesta suklaasta pidetään maailmalla.” 


Hyvät suhteet henkilökuntaan takaavat sen, että Loistoristeilyn suomalaisasiakkaat saavat parasta mahdollista palvelua. Matkanjohtajat tekevät kulisseissa ison työn, jotta kaikki menee risteilyillä varmasti nappiin. 


Yksi työtehtävä on esimerkiksi varmistaa, että kaikki suomalaisryhmät pääsevät a la carte -ravintolassa ensimmäiseen, ensimmäiseen kattaukseen ja suomalaiset ovat kaikki samoissa pöydissä. 


Entä jaksaako Satu syödä a la carten herkkuja joka ilta? 


”En mitenkään! Jos söisin ravintolan herkullisia ruokia joka ikinen ilta, olisin niin iso, että pääsisi enää mistään ovesta tai ikkunasta ulos. Minulle ei menisi enää yksikään jakkupuku päälle”, Satu naurahtaa.

Satu kahvitauolla Cagliarissa Italiassa.

 

 

Vanhemmat kirjoitukset