Upeita elämyksiä ja unohtumattomia maisemia – tätä on Seabourn
Seabourn tarjoaa matkustajilleen mahdollisuuden päästä tutkimaan maailmaa ylelliseen tapaan. Yhtiöllä on viisi alusta: Odyssey -luokan Seabourn Odyssey, Seabourn Sojourn ja Seabourn Quest, sekä Encore -luokan Seabourn Encore ja Seabourn Ovation. Varustamolle on tulossa vuonna 2021 myös uusi tutkimusluokan alus Seabourn Venture. Nämä alukset risteilevät useampaan kuin 360 kohteeseen ympäri maailman. Monet kohteista ovat jopa sellaisia, ettei niihin pääse ollenkaan käsiksi isoilla aluksilla. Päädyitpä sitten Aasiaan, Välimerelle tai Atlantin toiselle puolen, vieraanvarainen palvelu, upeat elämykset ja unohtumattomat maisemat ovat taattuja.
Seabourn on panostanut majoituksessaan tilavuuteen ja mukavuuteen. Kaikissa hyteissä on henkilökohtainen hyttipalvelija, joka huolehtii hytin siisteydestä, toimittaa mm. päivittäin laivan ohjelmalehden sekä pyrkii toteuttamaan matkustajien toiveita. Jokaisessa hytissä on myös hienot egyptiläiset puuvillaliinavaatteet ja ympärivuorokautinen huonepalvelu. Ylellisyyttä rakastaville on tarjolla useita sviittiluokkia, joissa varustelu ja palvelu ovat huippuluokkaa.
Laivoilla on lukuisia ruokailuvaihtoehtoja. Kaikilla aluksilla on mahdollisuus nauttia ateriat haluamallaan tavalla, joko tyylikkäästi valitsemassaan ravintolassa tai rennommin omalla parvekkeella upeasta merinäkymästä nautiskellen. Pääosin kaikissa ravintoloissa on myös vapaa kattaus, eli matkustajat saavat syödä missä tahansa ravintolassa milloin vain, valitsemassaan seurassa. Ei ennaltamäärättyjä istumapaikkoja tai pakollisia kellonaikoja. Seabourn oli ensimmäinen korkean luokan risteily varustamo, joka antoi matkustajilleen valinnan vapauden. Järjestelyt sujuvat erittäin joustavasti, myös erityistoiveet.
Tekeminen ei Seabournilla lopu kesken! Jokaisella aluksella on hyvinvarusteltu kuntosali, jonka lisäksi tarjolla on myös esimerkiksi maksuttomia jooga- ja pilatestunteja. Kiinnostaisikohan ehkä oma henkilökohtainen kunto-ohjaaja? Sekin onnistuu Seabournin laivoilla! Muita ajanviettovaihtoehtoja ovat muun muassa tanssi- ja kokkaustunnit, vierailijaluennoitsijoiden esitelmät ja keskustelutilaisuudet, tietokilpailut ja lautapeliottelut, uima-allas sekä salonkipalvelut.
Seabournen kylpylä on laajin mitä mereltä löytyy. Kaikki hoidot ovat täysin luontaistuotteilla toimivia ja mahdollisuuksia löytyy hieronnoista, kääreistä ja terapiasta aina henkilökohtaiseen kuntoutukseen. Kylpyläpalveluiden ammattilaiset ovat erityisen koulutuksen saaneita SkinCeutical-hoitojen mukaisesti.
Useilla risteilyillä järjestetään Caviar in the Surf -juhlat tai Marina Day. Kumpikin pitää sisällään laivan arjesta poikkeavaa ohjelmaa; esimerkiksi Marina-päivänä päästään kokeilemaan vesiurheilulajeja laivan takaa merelle aukeavalta laiturilta. Ei yhtään hassumpi tapa viettää päiväänsä lämpimässä auringonpaisteessa.
Illallakin ohjelmaa riittää. Kasino tarjoaa jännitystä, Grand Salonin upeita ilta esityksiä - samoin cocktailit ja tanssilattia odottavat. Tapahtumia saatetaan järjestää myös tähtitaivaan alla. Miltä tuntuisi katsoa elokuvaa tai tanssia livemusiikin tahdissa upeassa laivassa keskellä merta?
Palkinnot ja tunnustukset
Seabourn on saanut lukuisia palkintoja ja tunnustuksia, tässä lueteltu muutamia:
Hyödyllisiä linkkejä
1. Ennen matkaa
Mitä pakata mukaan?
Pukeutumisesta päivällä
Pukeutumisesta illalla
Pukeutumisesta rannikollaPakkaamisessa tulee luonnollisesti ottaa huomioon kohteissa vallitsevat sääolot ja vuodenaika. Vieraskohteiden satamiin mennessä on hyvä olla selvillä maan kulttuurista ja pukeutua sen mukaan esimerkiksi peittämällä hartiat ja polvet.
MatkatavaratSeabourn sallii sinun tuoda laivalle niin paljon matkatavaroita kuin haluat. Ota kuitenkin huomioon mahdollisesti käytettävän lentoyhtiön rajoitukset, sillä ne ovat täsmällisemmät. Lentoyhtiöillä suositus on yleensä yksi laukku matkustajaa kohden, mutta niin koneen ruumaan menevien laukkujen kuin käsimatkatavaroidenkin koko- ja painorajoitukset saattavat vaihdella. Matkatavaroihin kehotetaan laittamaan omalla nimellä, laivan nimellä, risteilyn päivämäärällä ja hytin numerolla varustetut laukkulipukkeet. Lentokoneiden tapaan myös laivoilla ehdottomasti kiellettyjä tavaroita ovat kaikki vaarallisiksi katsottavat esineet ja tarvikkeet, kuten aseet, ammukset, räjähteet, ilotulitteet ja soihdut, kaasut, myrkylliset, radioaktiiviset tai syövyttävät aineet, sekä terävät esineet joita voitaisiin käyttää aseena.
KäsimatkatavaratPakkaa erillisiin käsimatkatavaroihin matkustusdokumentit, passi, mahdolliset lääkkeet, kamera, lompakko ja muut arvotavarat. Erityisesti tärkeimpiä esineitä kehotetaan pitämään tarkasti silmällä.
Matka-asiakirjat
PassiJokaisella matkustajalla, myös lapsilla, on oltava voimassaoleva passi ja mahdollisesti tarvittavat viisumit. Passin on oltava voimassa vähintään kuusi kuukautta matkan jälkeen. Yhdysvaltoihin matkustettaessa passin on oltava koneellisesti luettava. On tärkeää, että nimenmuutokset ilmoitetaan ajoissa, jotta lipuissa ja passissa esiintyvä nimi vastaavat toisiaan risteilyn alkaessa. Mikäli matkustajalla ei ole hallussaan vaadittavia matkustusasiakirjoja, häntä ei mahdollisesti päästetä alukseen ja häneltä voidaan periä peruutuskulut. Passit voidaan ottaa risteilyn ajaksi henkilökunnan haltuun, jotta ne ovat tarvittaessa viranomaisten nähtävissä, ja ne luovutetaan takaisin ainoastaan vierailusatamissa käyntien ajaksi.
Viisumit Matkustajien on syytä selvittää mahdolliset viisumivaatimukset vähintään kaksi kuukautta ennen matkan alkua esimerkiksi ulkoministeriön internet-sivuilta. Kunkin on myös itse huolehdittava viisumien ajanmukaisuudesta. Mikäli matkustajalla ei ole tarvittavia viisumeita, hänen pääsynsä alukselle tai kyseiseen vierailukohteeseen voidaan evätä ja häneltä voidaan periä peruutuskuluja.
Yhdysvaltoihin matkustava risteilyasiakasSuomen kansalaiset voivat edelleen matkustaa ilman viisumia, mutta heidän täytyy hankkia hyväksytty matkustuslupa ennen matkustamistaan Yhdysvaltoihin. Jokaisella matkustajalla on oltava henkilökohtainen koneellisesti luettava passi, joka on voimassa vähintään 6 kuukautta matkan jälkeen. Kaikkien viisumivapausohjelmaan (Visa Waiver Program) kuuluvien maiden kansalaisten (Alankomaat, Andorra, Australia, Belgia, Brunei, Espanja, Irlanti, Islanti, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Japani, Korea, Kreikka, Latvia, Liechtenstein, Liettua, Luxembourg, Malta, Monaco, Norja, Portugali, Ranska, Ruotsi, Saksa, San Marino, Singapore, Slovakia, Slovenia, Suomi, Sveitsi, Tanska, Tšekki, Unkari, Uusi-Seelanti ja Viro), jotka suunnittelevat matkustavansa Yhdysvaltoihin väliaikaiselle liike- tai lomamatkalle VWP:n mukaisesti, tulee hakea sähköinen matkustuslupa ennen USA:han lähtevään lentokoneeseen tai laivaan nousua.
Matkustusluvan hakeminenYhdysvaltain kotimaan turvallisuuslaitos (the Department of Homeland Security) ja Yhdysvaltain tulli- ja rajaturvallisuuslaitos (The United States Customs and Border Protection) ovat luoneet turvallisen verkkosivuston, jolla sinä tai kolmas osapuoli voitte täyttää sähköisen lomakkeen matkustusluvan hakemista varten. Annettuasi tarvittavat tausta- ja matkustustiedot tietoturvallisella verkkosivustolla, järjestelmä käsittelee hakemuksesi ja päättää, voitko matkustaa Yhdysvaltoihin Visa Waiver -ohjelman alaisuudessa ilman viisumia. Järjestelmä antaa automaattisen vastauksen, ja ennen lentokoneeseen nousua lentoyhtiö tarkistaa matkustuslupasi voimassaolon sähköisesti Yhdysvaltain tulli- ja rajaturvallisuuslaitokselta. Matkustuslupa on voimassa kaksi vuotta myöntämispäivästä tai kunnes passisi vanhenee, mikäli näin tapahtuu ennen kahden vuoden määräaikaa. Matkustuslupahakemukset jätetään vähintään 72 tuntia ennen matkustamista. Matkustuslupahakemukset tehdään Internetissä osoitteessa: https://esta.cbp.dhs.gov. Sivun oikeasta yläkulmasta voit valita suomenkielisen sivuston. Täyttöohjeet löydät osoitteesta https://esta.cbp.dhs.gov/esta/WebHelp/helpScreen_fi.htm. Jos tiedät tarvitsevasi viisumin ota yhteys USA:n konsulaattiin, tarkempia tietoja löytyy osoitteessa https://fi.usembassy.gov/visas/
Suomen kansalaisten, jotka ovat matkustaneet tai oleskelleet Iranissa, Irakissa, Sudanissa tai Syyriassa 1.3.2011 jälkeen tai joilla on kaksoiskansalaisuus jossain kyseisistä maista, tulee hakea viisumia Yhdysvaltojen suurlähetystöstä tai konsulaatista. Mikäli heillä on jatkuva, aikaisemmin myönnetty ESTA-hakemus, se katsotaan mitätöidyksi ja matkustajan tulee anoa viisumia suurlähetystöstä tai konsulaatista.
RokotuksetRokotusvaatimukset vaihtelevat alueittain, ja on suositeltavaa ottaa niistä itse selvää oman terveysviranomaisen kautta. Mahdolliset rokotukset tulisi ottaa viimeistään 4-6 viikkoa ennen risteilylle lähtöä. Tietoa voi etsiä myös muun muassa Terveyden ja Hyvinvointilaitoksen eli THL:n suosittelemilta sivuilta http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat?p_artikkeli=mat00055 tai GSK:n sivuilta http://www.rokote.fi/?gclid=CKGs6e2s2scCFaHDcgodhC4CLg.
2. Lähtösatamassa
Flight Ease
Risteily matkaan ei kuulu automaattisesti lennot, mutta niiden tilaamista suoisitellaan. Tästä seuraavat edut ovat: kuljetukset kentältä laivalle, varmistus siitä, että lentojen aikataulut täsmäävät laivan kulkuun ja varustamolla on vastuu lentojesi korjaamisesta, mikäli esteitä sattuu.
Kuljetukset
Seabornella on mahdollista järjestää teille turvallinen, luotettava ja sujuva kuljetuspalvelu, niin lentokentältä kuin hotelliltakin laivalle ja takaisin. Seabornelta on myös mahdollista tilata 4 tai 8 tunnin ajoneuvo kuljetuspalveluita.
Hotellimajoitukset
Seabornen kautta voi myös tilata risteilyvarauksen yhteydessä hotellipalveluita ennen ja/tai risteilymatkan jälkeen. Hotellipalvelut sisältävät yöpymisen lisäksi: päivittäisen aamiaisen, yksityinen autokuljetus, oman vieraanvaraisuus edustajan, plavelumaksut eli tipit sekä verot.
3. Laivalla
Liikuntaesteiset matkustajatRisteilyaluksilla on rajoitettu määrä liikuntaesteisille matkustajille suunniteltuja hyttejä. Hyteissä on leveämmät oviaukot, matalammat kynnykset ja kylpyhuone, joka on suunniteltu pyörätuolissa olevan käyttöön. Matkustajia, jotka tarvitsevat erikoispalveluita, suositellaan ilmoittamaan tarpeistaan etukäteen ja antamaan risteilylle tarvittavat tiedot jo matkavarausta tehtäessä. Näin Seabourn pyrkii takaamaan vierailleen parhaat mahdolliset tarpeita vastaavat olosuhteet.
EläimetSeabournille ei saa tuoda lemmikkejä palvelueläimiä lukuun ottamatta. Laivalle tuodun palvelueläimen rokotukset on oltava kunnossa ja niiden olemassaolosta on voitava esittää tarvittavat todistukset vaadittaessa.
RaskausKoska aluksilla ei ole valmiuksia hoitaa raskauteen liittyviä ongelmatilanteita eikä synnytyksiä, risteilyt sallitaan vain raskauden 24. viikolle saakka. Tällöinkin matkustajalla tulee olla lääkärintodistus siitä, että hän on kykenevä matkustamaan.
VierailijatMuiden kuin itse matkustajien pääsy laivalle on kielletty.
SähkövirtaKaikki hytit on varustettu amerikkalaisen standardin mukaisilla 110 ja eurooppalaisen standardin mukaisilla 220 voltin pistorasioilla. Oma adapteri saattaa tulla tarpeeseen.
Tupakoiminen
LääkäripalvelutLaivalla on lääkäri ja hoitaja, jotka voivat hoitaa merellä ilmenneitä terveysongelmia. Matkustajia suositellaan kuitenkin ottamaan mukaan itselleen mahdollisesti tarpeellisia lääkkeitä ja terveyteen liittyviä välineitä, sillä laivan varustus on rajallista.
Tipin antaminenSeabournen asiakkailta ei vaadita eikä odoteta tipin maksamista. Eri palveluihin on jo valmiiksi sisällytetty tietyn suuruinen palveluraha.
ErikoisruokavalioErikoisruokavaliota noudattavia kehotetaan tiedottamaan asiasta joko risteilyn varauksen yhteydessä tai viimeistään kuusi viikkoa ennen lähtöä. Kirjautumalla henkilökohtaiselle My Sebourn -sivulleen (täällä), omia tietoja ja toivomuksia voi täydentää myös netissä. Ilmoitathan allergioistakin etukäteen! Yhtiö tekee parhaansa kaikkien ruokatoiveiden täyttämiseksi. Oman ruokavalion saatavuus kannattaa varmistaa laivaan astumisen jälkeen.
HuonepalveluMaksuton huonepalvelu on matkustajien käytössä ympäri vuorokauden. Hyttiin on pikkupurtavan lisäksi mahdollista tilata myös The Restaurantin useamman ruokalajin illallinen.
InternetSeabourn Pridella ja Spiritillä on matkustajien käyttöön tarkoitettu tietokonekeskus, mutta kaikilta laivoilta löytyy myös langaton Internet. Internetin käyttö laivalla on maksullista.
KasinoKaikilla Seabournen laivoilla on mahdollista päästä nauttimaan kasinon huveista!
KuntosaliJokaisella Seabournen aluksella on hyvinvarusteltu kuntosali. Tarjolla on myös esimerkiksi maksuttomia jooga- ja pilatestunteja. Halutessaan on mahdollista saada käyttöön oma henkilökohtainen kunto-ohjaaja, joka opastaa niin treenaamisen kuin ruokavalionkin suhteen.
KylpyläKylpylässä voit nauttia erilaisista hoidoista ja hieronnoista. Lisäksi Seabourn aluksella on varattavissa yksityinen Spa Villa, joka toimii kylpyläkokemuksen huipentajana. Varauksia kylpylään voi tehdä joko laivalla tai etukäteen täällä.
PesulapalvelutLaivoilla on mahdollista pestä, kuivapestä ja prässätä vaatteita. Hyttipalvelija huolehtii ennen klo 9:00 annettujen vaatteiden huollosta saman päivän sisällä lisämaksua vastaan. Matkustajien käytössä on lisäksi maksuton itsepalvelupesula, josta löytyy pesukoneet ja -aineet, kuivausrummut ja silitystarvikkeet.
RetketSatamissa järjestetään erilaisia retkiä niin kulttuurista kuin urheilustakin kiinnostuneille matkustajille. Retkille voit ilmoittautua laivalla tai etukäteen täällä. Osallistujamäärät ovat rajallisia, joten aikainen ilmoittautuminen on suositeltavaa pettymyksiltä välttyäkseen.
RuokailumahdollisuudetLaivoilla on lukuisia ruokailuvaihtoehtoja, jotka vaihtelevat laivakohtaisesti. Kaikilla aluksilla on kuitenkin mahdollisuus nauttia ateriat haluamallaan tavalla; joko tyylikkäästi valitsemassaan ravintolassa tai rennommin omalla parvekkeella.
SalonkiSalongissa mm. leikataan ja värjätään hiuksia, ja tehdään kampauksia. Kaunistautuminen onnistuu myös manikyyrillä, pedikyyrillä tai ihoa hoitavalla Elemis Frangipani – hoidolla.
Uskonto
Laivaannousuaika ilmoitetaan muiden dokumenttien yhteydessä. Saapuessasi ilmoitettuun aikaan voit olla varma, että hyttisi on jo valmiina sinua varten.
Suomen kansalaiset voivat edelleen matkustaa ilman viisumia, mutta heidän täytyy hankkia hyväksytty matkustuslupa ennen matkustamistaan Yhdysvaltoihin. Jokaisella matkustajalla on oltava henkilökohtainen koneellisesti luettava passi, joka on voimassa vähintään 6 kuukautta matkan jälkeen. Kaikkien viisumivapausohjelmaan (Visa Waiver Program) kuuluvien maiden kansalaisten (Alankomaat, Andorra, Australia, Belgia, Brunei, Espanja, Irlanti, Islanti, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Japani, Korea, Kreikka, Latvia, Liechtenstein, Liettua, Luxembourg, Malta, Monaco, Norja, Portugali, Ranska, Ruotsi, Saksa, San Marino, Singapore, Slovakia, Slovenia, Suomi, Sveitsi, Tanska, Tšekki, Unkari, Uusi-Seelanti ja Viro), jotka suunnittelevat matkustavansa Yhdysvaltoihin väliaikaiselle liike- tai lomamatkalle VWP:n mukaisesti, tulee hakea sähköinen matkustuslupa ennen USA:han lähtevään lentokoneeseen tai laivaan nousua.
Seabourn on panostanut majoituksessaan tilavuuteen ja mukavuuteen. Kaikissa hyteissä on henkilökohtainen hyttipalvelija, joka huolehtii hytin siisteydestä, toimittaa päivittäin laivan ohjelmalehden ja pyrkii toteuttamaan matkustajien erikoistoiveita. Lisäksi joka hytissä on hienot egyptiläiset puuvillaliinavaatteet, ympärivuorokautinen huonepalvelu, saippuoita sekä kylpytakit ja tohvelit.Hyttivaihtoehdot vaihtelevat laivakohtaisesti:
Grand Wintergarden Suite on valittavissa Seabourn Odysseylla, Sojournilla ja Questilla. Se on noin 130 neliömetrin kokoinen hytti, jossa on mm. isot ikkunat, kuuden hengen ruokapöytä, lasilla ympäröity solariumi ammeineen sekä divaaneineen, kaksi makuuhuonetta, kaksi kylpyhuonetta, joista toisessa on hierontasuihku, yhden hengen kannettava sänkysohva, ruokakomero, useampi vaatekomero, talutelevisioita ja maksuton Internet/Wi-Fi – palvelu.
Grand Signature Suite on valittavissa Seabourn Odysseylla, Sojournilla ja Questilla. Se on noin 159 neliömetrin kokoinen hytti, jossa on mm. erittäin laaja merinäköala parveke, keulaa kohden osoittavat ikkunat, neljän hengen ruokapöytä, kaksi makuuhuonetta, kaksi kylpyhuonetta, joista toisessa on hierontasuihku, ruokakomero, useampi vaatekomero, talutelevisioita ja maksuton Internet/Wi-Fi – palvelu.
Wintergarden Suite on valittavissa Seabourn Odysseylla, Sojournilla ja Questilla. Se on noin 102 neliömetrin kokoinen hytti, jossa on mm. isot ikkunat, kuuden hengen ruokapöytä, kylpyhuone poreammeella, alue ammeella ja ekstra vuoteella, talutelevisioita ja maksuton Internet/Wi-Fi – palvelu.
Signature Suite on valittavissa Seabourn Odysseylla, Sojournilla ja Questilla. Se on noin 125 neliömetrin kokoinen hytti, jossa on mm. ikkunat, parveke, ruokapöytä, taulutelevisioita, kylpyhuone, hyvät säilytystilat sekä maksuton Internet/Wi-Fi -palvelu.
Owner´s Suite on valittavissa Seabourn Odysseylla, Sojournilla ja Questilla. Se on noin 71-99 neliömetrin kokoinen hytti, jossa on mm. parveke ja ikkunoita, makuuhuone, olohuone, maksuton Wi-Fi, hyvät säilytystilat, taulutelevisioita, minibaari, kylpyhuone ja suihku.
Penthouse Spa Suite on valittavissa Seabourn Odysseylla, Sojournilla ja Questilla. Se on noin 66-69 neliömetrin kokoinen hytti, jossa on mm. parveke, lattiasta kattoon ulottuvat ikkunat, nopea kulku portaikon kautta Spa-aulaan, olohuone ja ruokapöytä terveys ruokavalio herkuineen, makuuhuone, kylpyhuone erikoissuihkulla varustettuna. Kylpyhuone sisältää myös Molton Brownin kylpylä tuotteet, erikois kylpypesusieni sekä saippua valikoiman (Hermès, L'Occitane, Baudelaire ja Salvatore Ferragamo). L'Occitane tuoksu löytyy tuuletuksessa. rauhoittavan tunteen luova taustalla soiva musiikki on saatavilla sitä toivottaessa. Vaatehuone, taulutelevisioita ja vastaanottovirkailja lisäävät mukavuuden tunnetta sekä päivittäinen sisäänpääsy span Serene-alueelle varmasti helpottaa arkea.
Penthouse Suite on valittavissa Seabourn Odysseylla, Sojournilla ja Questilla. Se on noin 50 neliömetrin kokoinen hytti, jossa on mm. ruokapöytä, makuuhuone, parveke, taulutelevisioita, kylpyhuone ja suihku.
Veranda Suite on valittavissa Seabourn Odysseylla, Sojournilla ja Questilla. Se on noin 34 neliömetrin kokoinen hytti, jossa on mm. ikkuna, parveke, olohuone, iso sänky (josta saa halutessaan kaksi sänkyä), ruokapöytä, vaatehuone, taulutelevisio, kylpyhuone ja suihku.
Ocean-view Suite on valittavissa Seabourn Odysseylla, Sojournilla ja Questilla. Se on noin 28 neliömetrin kokoinen hytti, jossa on mm. ikkuna, olohuone, iso parisänky (, josta saa halutessaan kaksi sänkyä), vaatehuone, taulutelevisio, kylpyhuone ja suihku.
KattauksetKattaukset ovat joka ravintolassa avoimia. The Restaurantissa aterioiminen ei vaadi etukäteen ilmoittamista, mutta sen sijaan varaus kannattaa halutessaan tehdä Restaurant 2, The Colonnade ja Patio Grill –ravintoloihin.
RuokailuvaihtoehdotLaivoilla on lukuisia ruokailuvaihtoehtoja, jotka vaihtelevat laivakohtaisesti. Kaikilla aluksilla on kuitenkin mahdollisuus nauttia ateriat haluamallaan tavalla; joko tyylikkäästi valitsemassaan ravintolassa tai rennommin omalla parvekkeella.
The Restaurant löytyy kaikilta Seabournen aluksilta. Se on laivojen pääravintola ja tarjoaa matkustajille avoimen kattauksen aamiaisen, lounaan ja illallisen kullekin parhaiten sopivaan aikaan. Ravintola on tyyliltään perinteinen ja hienostunut niin sisustusta, kuin menuakin myöten.
Restaurant 2 löytyy kaikilta Seabournen aluksilta. Sen idyllinen, intiimi ilmapiiri ja monivivahteinen ruokalista tarjoaa matkustajille jännittäviä makuelämyksiä. Varauksen tekeminen etukäteen on suositeltavaa.
The Colonnade löytyy Seabourn Odysseylta, Sojournilta ja Questilta. Ravintola on aavistuksen verran rennompi aikaisemmin mainittuihin verrattuna. Tarjolla on upeita teemailtoja ja kausittain vaihtuva menu.
Seabourn Square on kahvila baari täynnä herkkuja, jälkiruokia ja mukaan otettavia ruokia.
Sky Bar löytyy kaikilta Seabournen aluksilta. Se toimii myös grillinä Pridella, Spiritillä ja Legendillä. Sky Bar sijaitsee laivan ylimmässä kerroksessa ja avaa upeat näkymät merelle.
Patio Bar/Grill löytyy Seabourn Odysseylta, Sojournilta ja Questilta. Se tarjoaa mahdollisuuden rentoon, grilli, salaatti ja pizza-painotteiseen ruokailuun uima-altaan reunalla. Varauksen tekeminen etukäteen on suotavaa. Seabourn Pridella, Spiritillä ja Legendillä vastuu kannen ruokatarjoilusta on Sky Grillillä.
Erikoisruokavaliot ja allergiatErikoisruokavaliota noudattavia kehotetaan tiedottamaan asiasta joko risteilyn varauksen yhteydessä tai viimeistään kuusi viikkoa ennen lähtöä. Kirjautumalla henkilökohtaiselle My Sebourn -sivulleen (täällä), omia tietoja ja toivomuksia voi täydentää myös netissä. Ilmoitathan allergioistakin etukäteen! Yhtiö tekee parhaansa kaikkien ruokatoiveiden täyttämiseksi. Oman ruokavalion saatavuus kannattaa varmistaa laivaan astumisen jälkeen.
Päivät Seabournilla eivät käy pitkiksi. Voit osallistua laivan aktiviteetteihin tai rentoutua hytissäsi tai kylpylän hoidoissa. Valinta on sinun!
UrheiluJokaisella Seabournen aluksella on hyvinvarusteltu kuntosali. Tarjolla on myös esimerkiksi maksuttomia jooga- ja pilatestunteja samoin paritanssitunteja. Halutessaan on mahdollista ottaa käyttöön oma henkilökohtainen kunto-ohjaaja, joka opastaa niin treenaamisen kuin ruokavalionkin suhteen.
KylpyläKylpylässä voit nauttia erilaisista hoidoista ja hieronnoista. Lisäksi Seabourn Odysseylla, Sojournilla ja Questilla on varattavissa yksityinen Spa Villa, joka toimii kylpyläkokemuksen huipentajana. Varauksia kylpylään voi tehdä joko laivalla tai etukäteen täällä.
Tietovisat, paneelikeskustelut ja lautapelit saattavat olla kaipaamasi haaste ajanvietoksi, ettei aivotyö täysin pääsisi loppumaan.
Ruoka- ja viiniHemmottele makuaistejasi maistiaisissa tai mene nauttimaan lounaasta johonkin laivan ravintoloista tai mikset ottaisi osaa kokkien pitämällään ruuanlaittokurssiin.
”Caviar in the Surf” – juhlat tai Marina DayUseilla risteilyillä järjestetään Caviar in the Surf – juhlat tai Marina Day. Kumpikin pitää sisällään laivan arjesta poikkeavaa ohjelmaa; esimerkiksi Marina päivänä pääset kokeilemaan vesiurheilulajeja laivan takaa merelle aukeavalta laiturilta.
Computer CenterSeabourn Pridella ja Spiritillä on matkustajien käyttöön tarkoitettu tietokonekeskus, mutta kaikilta laivoilta löytyy myös langaton Internet. Internetin käyttö laivalla on maksullista.
Laivan tarjoama viihde ja aktiviteetit eivät rajoitu päiväsaikaan, vaan tekemistä riittää myös iltaisin!
IllallinenAluksilla on lukuisia laivakohtaisesti vaihtelevia mahdollisuuksia illallistaa. Voit nauttia ateriat haluamallasi tavalla; joko tyylikkäästi valitsemassasi ravintolassa tai rennommin omalla parvekkeellasi.
ErikoistapahtumatSeabourn tarjoaa matkustajilleen viihdettä laidasta laitaan. Joinakin iltoina tapahtumia saatetaan järjestetää myös tähtitaivaan alla: katso elokuva tai tanssi livemusiikin tahdissa ulkosalla.
Baarit ja yökerhotMene yömyssylle Sky Baariin tai vietä iltasi Clubin tanssilattialla.
MusiikkiMusiikki on olennainen osa Seabournen iltoja. Esimerkiksi pianomusiikista voi nauttia Observation Barissa.
Tämä varustamon ja matkustajan välillä tehty sopimus on laillisesti sitova. Sopimus sisältää kaikki matkustusehdot ja muut kirjallisesti ja suullisesti tehdyt sopimukset.
Sana ”matkustaja” viittaa kaikkiin henkilöihin jotka matkustavat tämän sopimuksen ehdoilla mukaan lukien perilliset, avustajat ja henkilökohtaiset edustajat. Kun termiä ”varustamo” käytetään tässä sopimuksessa, sillä tarkoitetaan Holland America Linea, alusta, sen omistajia, kuljettajia, työntekijöitä, edustajia, rahtaajia ja valvojia.
Tämä sopimus voi sisältää myös lentopaketin ehdot ja säännöt.
On sovittu matkustajan ja varustamon välillä, että kaikki kiistat ja asiat, jotka ovat nousseet merimatkan sopimuksesta tai siihen liittyen, mukaan lukien matkat aluksesta ja alukseen, retket ja lentopaketit, käräjöidään amerikkalaisessa oikeussalissa joka sijaitsee Seattlessa Washingtonissa. Mikäli edellä mainitulla tuomioistuimella ei ole asiaan tuomiovaltaa, käräjöinti voi tapahtua myös King Countyssä, Washingtonissa.
1.1Termiä “Alus” käytettäessä tarkoitetaan laivaa, jolla risteily tapahtuu.
1.2 Termi ”Omistaja” viittaa laivan rahtaajaan ja omistajaan. Alukset Odyssey, Sojourn ja Quest ovat Seabournin omistuksessa. Pride on Windstar Pride Limitedin omistuksessa, Spirit on Star Voyager Limitedin omistuksessa ja Legend on Star Legend Limitedin omistuksessa, kaikkia operoi Seabourn. Laivan omistaja ja rekisteri voivat muuttua.
1.3 Termit ”Risteily” ja ”Risteilypaketti” viittaavat matkustajan ostamaan matkaan, jonka aikana alus käy eri kohteissa ja matkustajalla on mahdollisuus nousta maihin. Risteilyyn tai risteilypakettiin voi tämän sopimuksen ehtojen mukaisesti tulla muutoksia.
1.4 “Seabourn” viittaa Seabourn Cruise Line Limited:iin, Bermudalaiseen yritykseen.
1.5 Termi ”ensilähtö” tarkoittaa ajankohtaa jolloin risteilyyn liittyvä kuljetus (myös lentomatka), joka ostettu ja varattu varustamolta tai itse risteily alkaa.
1.6 Termi ”lentopaketti” viittaa edestakaiseen lentokuljetukseen, joka on varattu risteilyn ohessa varustamolta.
1.7 Termi ”retket ja kuljetukset” viittaa ennen risteilyä tai risteilyn jälkeiseen kuljetukseen (ei lentokuljetukseen), tai retkeen kohteessa, joka on varustamon tarjoama ja toteuttama palvelu.
1.8 Termi ”Hyvitys” koskee risteilyn, risteilypaketin, lentopaketin, retkien ja kuljetusten sitä osaa kokonaissummasta jonka varustamo on vastaanottanut. Osa matkustajan maksamasta risteilyhinnasta hyvitetään matkatoimistolle palvelumaksuna. Hyvitys ei sisällä matkatoimistolle maksettua osaa. Matkustaja on itse vastuussa mahdollisen hyvityksen vastaanottamisesta. Mahdollinen hyvitys maksetaan ainoastaan siinä valuutassa kuin se on matkustajalta vastaanotettu, sen maan valuutassa missä se on maksettu ja noudattaen maan valuutanvaihtosääntöjä.
Kolmannet osapuolet (aluksen työntekijät ja agentit, rahtaajat, henkilöstö, laivanrakentajat -ja valmistajat, miehistö, toimittajat, varustamo sekä palveluntarjoajat) eivät ole vastuussa matkustajalle matkasta.
Kun matka (risteily / risteilypaketti / lentopaketti / retket ja kuljetukset) on maksettu kokonaisuudessaan:
1. Varustamo kuljettaa matkustajan risteilyalukselle 2. Varustamo kuljettaa matkustajan risteilyaluksella 3. Varustamo järjestää matkustajalle sovitut retket ja kuljetukset 4. Varustamo varaa lentopaketin ostaneelle matkustajalle lentokuljetuksen risteilyn lähtö- ja saapumispäiville.
Tämä sopimus on voimassa ainoastaan risteilysopimuksessa mainitulla risteilyllä tai risteilypaketilla ja ainoastaan siinä mainitussa hytissä. Kukaan omistaja tai yritys ei ole vastuussa muiden omistajien tai yritysten toimista ja palveluista.
3.1Sellaisilla risteilyillä, jotka eivät lähde tai saavu missään vaiheessa risteilyä mihinkään Yhdysvaltojen satamaan, varustamo on oikeutettu kaikkiin vastuunrajoituksiin ja koskemattomuuksiin, joita tapaukseen voi soveltaa (Ateenan sopimus) kuolemantapauksissa tai loukkaantumisessa ja henkilökohtaisen omaisuuden tuhoutumisessa tai katoamisessa. (Korvaussumma on maksimissaan noin 70 000 US-dollaria).
3.2Jos Ateenan sopimusta ei voida jostain syystä soveltaa, silloin Yhdysvaltojen lakien mukaiset rajoitukset vastuuseen ja sen poikkeukset astuvat voimaan. Tilanteeseen voidaan soveltaa myös jonkin muun maan lakia, joka rajoittaa varustamon vastuuta. Varustamolla on oikeus vaatia hyötyä sen lain, säännön, sopimuksen, opetuksen tai sopimuksen mukaisen ehdon mukaisesti, joka tarjoaa varustamolle suurimman lain mukaisen suojan.
3.3Varustamo ei ole korvausvelvollinen matkustajalle mistään emotionaalisesta kärsimyksestä, ahdistuksesta, tai psykologisesta vahingosta missään tapauksessa, paitsi jos tällaiset vahingot ovat seurausta varustamon välinpitämättömyydestä, matkustajan fyysisestä loukkaantumisesta tai seurausta siitä, että matkustaja on ollut vaarassa loukkaantua fyysisesti tai kuljettaja on tahallaan aiheuttanut tällaista vahinkoa.
3.4Kaikkien tässä sopimuksessa olevien rajoitusten ja vapautusten lisäksi varustamo voi hyödyntää kaikkia Yhdysvaltojen lain mukaisia rajoituksia ja vapautuksia vastuuseen, sekä kaikkia muiden maiden sovellettavissa olevia rajoituksia ja vapautuksia vastuuseen. Mikään tässä sopimuksessa ei rajoita tai vie varustamolta lain mukaisia rajoituksia tai vapautuksia vastuuseen.
3.5Tapauksissa, joissa syyte tehdään alaikäisen tai laillisesti epäpätevän henkilön puolesta tai väärästä kuolemantapauksesta. Syyte täytyy tehdä
a. alaikäisen tai laillisesti epäpätevän henkilön edustajan kanssa, kunnes tämä on täysi-ikäinen tai todettu päteväksi b. kolmen (3) vuoden sisällä tapaturmasta / onnettomuudesta / kuolemasta
4.1Varustamo ei ole vastuussa matkustajan loukkaantumisista, sairastumisista tai kuolemantapauksista ellei se ole suoranaisesti aiheutunut varustamon huolimattomuudesta tai tahallisesta rikkomuksesta. Matkustajan tulee tietää merenkulun yleiset riskit.
4.2Varustamo ei missään tapauksessa ole vastuussa tai korvausvelvollinen laivan ulkopuolella jonkun muun kuin varustamon omien palvelujen tarjoajien kanssa tapahtuneista loukkaantumisista tai onnettomuuksista.
4.3Sellaisilla risteilyillä, jotka eivät lähde tai saavu missään vaiheessa risteilyä mihinkään Yhdysvaltojen satamaan, varustamo on oikeutettu kaikkiin vastuun rajoituksiin ja koskemattomuuksiin, joita tapaukseen voi soveltaa yleisen lain sekä Ateenan sopimuksen mukaisesti, jotka rajoittavat varustamon vastuuta matkustajan kuolemantapauksissa tai loukkaantumisessa ja henkilökohtaisen omaisuuden tuhoutumisessa tai katoamisessa. Jos Ateenan sopimusta ei voida soveltaa jostain syystä, silloin Yhdysvaltojen lakien mukaiset rajoitukset vastuuseen ja sen poikkeukset astuvat voimaan. Tilanteeseen voidaan soveltaa myös jonkin muun maan lakia, joka rajoittaa varustamon vastuuta. Varustamolla on oikeus vaatia hyötyä sen lain, säännön, sopimuksen, opetuksen tai sopimuksen mukaisen ehdon mukaisesti, joka tarjoaa varustamolle suurimman lain mukaisen suojan.
4.4Jokainen matkustaja on korvausvelvollinen varustamolle aiheuttaessaan vahinkoa tai lisämaksuja. Alaikäisen aiheuttaessa vahinkoa tai lisämaksuja, on hänen huoltajansa korvausvelvollinen varustamolle.
5.1Vaikka varustamo yrittää kaikkensa varmistaakseen matkustajalle sovitun risteilyn ja/tai risteilypaketin, joskus saattaa tulla muutoksia. Varustamo saattaa joutua esimerkiksi sääolosuhteiden, lakkojen, luonnonkatastrofien, sairastumisien tai onnettomuuksien takia vaihtamaan esimerkiksi kohdetta tai saapumisajankohtaa. Laivan kapteenilla on oikeus muuttaa risteilyreittiä katsoessaan sen tarpeelliseksi. Varustamo pidättää oikeuden tarjota matkustajalle korvaavan kuljetuksen mikäli risteily, risteilypaketti tai retket eivät onnistu lainkaan tai ne keskeytyvät varustamosta riippumattomasta syystä.
5.2Matkustajan turvallisuus on varustamolle erittäin tärkeää. Turvallisuus- tai muista syistä, jos katsotaan tarpeelliseksi, varustamo voi korvata risteilyaluksen toisella vastaavalla aluksella, korvata muun kuljetusvälineen toisella, muuttaa risteilyajankohtaa, kohdesatamaa tai peruuttaa risteilyn, retken, risteilypaketin tai lentopaketin.
5.3Mikäli risteily, risteilypaketti, lentopaketti tai retki peruuntuu, varustamo voi jättää matkustajan mihin tahansa kohdesatamaan ja kuljettaa (varustamon kustannuksella, mutta matkustajan omalla vastuulla) matkustajan ja hänen matkatavaransa paikkaan josta hän pääsee lähtemään kotiin tai toiseen laivaan. Kuljetusväline on tai ei ole varustamon omistuksessa ja se joko kuljettaa tai ei kuljeta matkustajaa suoraan haluttuun paikkaan.
5.4Jos risteily, risteilypaketti, retki tai kuljetus peruuntuu ennen alkamistaan, matkustajalla on oikeus saada sopiva hyvitys peruuntumisesta. Jos risteily, risteilypaketti, retki tai kuljetus peruuntuu sen alkamisen jälkeen, matkustaja on oikeutettu saamaan hyvityksen, josta vähennetään kohtuullinen summa jo tarjotuista palveluista ja kuljetuksista. Kohtuullinen summa lasketaan suhteutettuna aikaan, jonka matkustaja peruutetusta risteilystä, retkestä tai kuljetuksesta menettää.
5.5Varustamo ei ole velvollinen hyvittää peruuntuneita retkiä Half Moon Cay:lle.
5.6Matkustaja huomioi sen että, risteilyssä joka alkaa Yhdysvaltojen satamasta ja risteilee yhden tai useamman Yhdysvalloille kuuluvan sataman kautta, matkustajan on päätettävä risteily lähtösatamaan. Jos matkustaja rikkoo tätä sääntöä, hän joutuu mahdollisesti maksamaan sakkoa Yhdysvaltojen tulliviranomaisille tai muille viranomaisille. Matkustaja suostuu maksamaan sakon, jos rikkoo tätä sääntöä.
Varustamolla on oikeus turvallisuussyistä poistaa matkustaja kesken risteilyn, retken tai kuljetuksen tai evätä matkustajalta pääsy laivaan, retkelle tai kuljetukseen. Tällaiseen ratkaisuun varustamo turvautuu jos
1. Matkustaja on fyysisesti tai psyykkisesti huonossa kunnossa ja voisi aiheuttaa itselleen tai muille haittaa tai vaaratilanteita 2. Matkustaja ei ole maahanmuutto- tai muiden viranomaisten mukaan pätevä matkustamaan, esimerkiksi asiakirjojen puuttumisen takia 3. Matkustaja ei noudata laivan kapteenin tai muun henkilökunnan sääntöjä.
Jos matkustajan risteilyn jatkuminen evätään, voidaan matkustaja ja hänen matkatavaransa jättää mihin tahansa risteilyn kohteista tai varustamon päättämään paikkaan, ilman minkäänlaista korvausvelvollisuutta matkustajalle koituneista lisäkuluista ja haitoista.
7.1Jokainen matkan maksanut aikuinen matkustaja saa ottaa kohtuullisen määrän matkatavaroita veloituksetta. Matkatavarat tarkoittavat matkakirstuja, matkalaukkuja, kasseja, laukkuja, vaatepuita ja nyyttejä, joiden sisältönä on ainoastaan vaatteita, kylpytavaroita ja muita henkilökohtaisia tarvikkeita, jotka ovat tarpeellisia ja sopivia matkan tarkoitukseen.
7.2Varustamo ei ota kuljetettavakseen työkaluja, kotitaloustarvikkeita, lahjatavaroita ja/tai muiden omaisuutta, koruja, rahaa, kameroita, dokumentteja, arvoesineitä, tai muita tavaroita, jotka ovat listattuna Yhdysvaltojen lain tarkistetussa laitoksessa. Matkustaja todistaa, että sellaisia tavaroita ei ole yhdessäkään arkussa tai laukussa, joita matkustajalla on mukana. Jos sellaisia tavaroita on matkatavaroissa, varustamo ei ole niistä mitenkään vastuussa.
7.3Radioaktiiviset aineet, ilotulitteet, aseet, ammukset, räjähteet tai tulenarat, myrkylliset tai vaaralliset aineet ovat kiellettyjä laivalla.
7.4Ainoat sallitut eläimet laivalla ovat liikuntarajoitteisten matkustajien palvelueläimet.
7.5Varustamo ei ole korvausvelvollinen
1. Matkustajan omaisuuden katoamisesta tai vahingoittumisesta, ennen kuin se on varustamon säilössä tai sen jälkeen kuin risteily on päättynyt. 2. Matkustajan omaisuuden katoamisesta tai vahingoittumisesta retkillä tai kuljetuksissa (vaikka lentokuljetus olisivat osa HAL lentopakettia). 3. Matkustajan omaisuuden vahingoittumisesta kulumisen, repeämisen tai normaalikäytön yhteydessä.
7.6Aluksen kaikki hytit on varustettu tallelokerolla, joihin matkustaja voi laittaa tärkeät tavaransa. Varustamo ei kuitenkaan ole vastuussa tallelokeroissa säilytettyjen tavaroiden katoamisista tai vahingoittumisista.
7.7On määrätty ja sovittu, että matkustajan omaisuuden kokonaisarvo ei ylitä 100 US dollaria / matkustaja, jos matkustaja on ostanut varustamon matkatavaravakuutuksen. Varustamon korvausvelvollisuus ei ylitä missään tapauksessa kyseistä summaa, paitsi jos matkustaja ilmoittaa varustamolle kirjallisena ennen lähtöä matkatavaroiden todellisen hinnan, ja maksaa varustamolle ennen lähtöä 1 % kyseisen summan ylimenevästä osasta.
Jos varustamoa pidetään korvausvelvollisena matkustajan matkatavaroiden tai omaisuuden katoamisesta tai menetyksestä, on sovittu että korvausvelvollisuus ei ylitä seuraavista vaihtoehdoista arvoltaan pienempää:
1. Matkatavaroiden tai omaisuuden rahallinen arvo 2. Arvo, jonka matkustaja on etukäteen ilmoittanut (korkeintaan 100 US dollaria, jos sellaista ilmoitusta ei ole tehty). Ilmoitettua summaa vähennetään osittain mikäli vähemmän kuin matkustajan kaikki matkatavarat tai omaisuus on kadonnut, viivästynyt tai tuomittu käyttökelvottomaksi vahingoittumisen takia. Varustamo ei ole missään tapauksessa korvausvelvollinen, jos omaisuuden luonne tai arvo on esitetty väärin.
Mikäli arvo, joka ylittää 100 US dollaria on tarkkaan määritelty, vastuun rajaa vähennetään suhteellisesti, vain jos matkustajalta ei ole kadonnut, myöhästynyt tai varastettu kaikkea omaisuutta. Nostamatta edellä mainittua rajaa
a. varustamon kokonaisvastuu ei koskaan ylity ja kaikki selvitykset tehdään alkuperäisen hankintamenon perusteella, josta vähennetään poistot. b. vaurioituneet esineet selvitetään korjauskustannusten perusteella c. hävinneistä, vahingoittuneista tai myöhästyneistä matkatavaroista täytyy ilmoittaa varustamon edustajalle 48 tunnin sisällä sen havaitsemisesta ja kirjallinen selvitys tapahtuneesta täytyy toimittaa 30 päivän sisällä varustamon kanssa tehdystä päätöksestä.
Matkustaja on korvausvelvollinen varustamolle tai kapteenille kaikista sakoista tai kuluista, joita jokin valtio, valtion viranomainen tai satamavirkamies määrää varustamolle, jos sakot tai kulut johtuvat matkustajan tai alaikäisen (alle 21-vuotias) kanssamatkustajan kykenemättömyydestä noudattaa paikallisia vaatimuksia koskien maahanmuuttoa, rajavartiointia, tullisääntöjä ja valmisteveroa, maanviljelystä tai terveyssääntöjä tai muista rikkomuksista. Jos lento peruutetaan sääolosuhteiden tai muiden ennustamattomien syiden takia ja matkustaja joutuu yöpymään hotellissa, on matkustajan vastuulla hotelli- ja ruokakulujen maksaminen. Varustamolla on panttioikeus matkustajan omaisuuteen ja tavaroihin.
Laivalla matkustamisessa ja muissa kuljetuksissa on omat riskinsä. Näihin riskeihin kuuluu esimerkiksi laivasta evakuointi hätätilanteessa. Fyysisesti tai henkisesti sairaille matkustajille nämä riskit ovat merkittävämpiä, sillä joihinkin laivan osiin tai joihinkin satamiin on hankala tai mahdotonta päästä esimerkiksi rullatuolilla. Lisäksi sairaankuljetus risteilyn aikana, merellä tai satamassa saattaa aiheuttaa lisäriskejä ja kuljetus toteutetaan mahdollisuuksien mukaan. Varustamo pidättää oikeuden päättää, milloin sairaskuljetus tapahtuu. Edellä mainituista syistä varustamo vaatii matkustajan ilmoittamaan mahdollisista henkisistä tai fyysisistä sairauksista välittömästi tämän sopimuksen vastaanottamisesta. Tilanteissa, joissa matkustaja ei täytä turvallisuuskriteereitä henkilökohtaisesta avusta huolimatta, on varustamo oikeutettu kieltämään matkustajan pääsyn risteilylle tai jollekin risteilyn osiolle, esimerkiksi retkelle tai kuljetukselle.
Matkustajan käyttämä matkatoimisto, jolta hän on ostanut risteilyn, risteilypaketin tai retket ja kuljetukset, katsotaan olevan matkustajan asiamies. Varustamo ei ole vastuussa matkatoimiston taloudellisesta tilanteesta tai koskemattomuudesta. Mikäli matkatoimisto ei ole toimittanut matkustajan maksamia, varustamolle kuuluvia rahoja, on matkustaja vastuussa varustamolle siitä, että varustamo saa maksun ajoissa ennen risteilyn alkua. Matkustaja on itse vastuussa siitä, että vastaanottaa matkatoimistosta varustamon lähettämän hyvityksen. Matkustajan tulee itse vastaanottaa matkatoimistolta risteilyyn liittyvät asiakirjat ja tiedot, mukaan lukien, muttei rajoittuen tähän sopimukseen.
Maahanmuutto-, terveys- ja muut lait, sekä Yhdysvalloissa, että muissa maissa voivat vaatia matkustajalta jonkin tietyn viisumin, passin, rokotuksen, suostumuksen alaikäisen vanhemmalta tai asiakirjat jo ennen maahan tuloa. Matkustajan on itse, omalla vastuulla, noudatettava kaikkia vaadittuja lakeja. Kaikkien alle 18-vuotiaiden matkustajien mukana tulee olla täysi-ikäinen (yli 21-vuotias) valvoja tai huoltaja. Alle 21-vuotiaat eivät saa käyttää alkoholia laivalla. Huoltajat ja valvojat ovat tästä vastuussa.
Henkilötietoja, joita matkustajalta kysytään matkan aikana, voidaan käyttää markkinointitarkoituksiin, mutta niitä ei myydä tai anneta kolmansille osapuolille. Lisäksi jotkut valtiolliset toimistot vaativat varustamoa ilmoittamaan matkustajien henkilötiedot. Matkustaja sallii varustamon käyttää henkilötietoja edellä mainittuihin tarkoituksiin ja tiedostaa sen, ettei varustamo ole niistä vastuussa.
Varustamon lupa käyttää ja myydä valokuvia, videokuvaa ja ääninauhoituksia Ajoittain risteilyn aikana otetaan kuvia ja videokuvaa ihmisistä laivalla markkinointi-, mainos- ja harjoitustarkoituksiin. Mikäli matkustaja ei ole kirjallisesti ennen risteilyn alkamista kieltänyt sitä, varustamo on oikeutettu käyttämään matkustajasta otettuja kuvia, videoita ja ääninauhoja varustamon markkinointi- ja harjoitustarkoituksiin.
Vahvistettua risteilysopimusta ei voida siirtää kolmansille osapuolille. Mahdolliset lisäykset, peruutukset ja muut muutokset tähän sopimukseen, jotka on tehty jonkun muun kuin Holland America Linen pääjohtajan toimesta, eivät sido varustamoa. Mikä tahansa tämän sopimuksen säännös, joka on kielletty tai täytäntöönpanokelvoton missä tahansa toimivaltuudessa, on tehoton siltä osin kuin tällainen kielto tai pätevyyteen liittyvä asia tässä sopimuksessa ei muuten vaikuta eikä pätevyys tai täytäntöönpanokelpoisuus tällaisessa säännöksessä vaikuta millään lainkäyttöalueella.
(Hinnannousu / satamamaksut, verot ja muut lisämaksut)
13.1Matkustajan maksama risteilyhinta on määritelty paljon ennen risteilyn lähtöpäivää ja siihen on laskettu sillä hetkellä voimassa olevat polttoainekustannukset ja muut lisämaksut. Mikäli edellä mainittujen maksujen määrä muuttuu huomattavasti varustamosta riippumattomista syistä (esimerkiksi polttoaineen hinnannousun, viranomaismaksujen tai turvallisuuslisämaksujen nousun takia), varustamo pidättää oikeuden veloittaa asiakasta lisäkustannusten kattamiseksi. Varustamolla on oikeus evätä matkustajalta kuljetus, jos lisämaksuja ei ole maksettu ennen lähtöpäivää. Matkustajalla on oikeus peruuttaa risteily seitsemän (7) päivän sisällä lisäkustannusten ilmoituksesta (viimeistään lähtöpäivänä), jolloin hän on oikeutettu hyvitykseen. Hyvitys ei koske peruutusmaksuja.
13.2Risteilyn hinta sisältää satamamaksut. Tämä osa risteilyhintaa ei kerrytä matkatoimiston komissiota, eikä siihen sovelleta alennuksia. Risteilyhinnan lisäksi matkustajan tulee maksaa veroja, joita valtion viranomaiset, mukaan lukien satamaviranomaiset, ovat asettaneet. Mikäli valtion toimien seurauksena verot nousevat varustamon ilmoittaman summan yläpuolelle, varustamo pidättää oikeuden veloittaa matkustajaa lisäkustannuksista. Varustamo pidättää oikeuden myös veloittaa matkustajaa turvallisuuskustannuksista, polttoainekustannuksista tai muista lisäkustannuksista. Tällaisissa tapauksissa ei matkustajalla ole peruutusmahdollisuutta.
Vaikka epätodennäköistä, alus voi kohdata uhkaavan tai käynnissä olevan sodan, sotilaallisia toimia tai muita erimielisyyksiä reiteillään. Näissä tilanteissa varustamolla on oikeus turvallisuussyistä päättää esimerkiksi, että alus risteilee ilman valoja, jättää noudattamatta käytännön sääntöjä ja asetuksia tai risteilee aseistetun tai aseettoman saattueen kanssa.
Matkustaja voi saada risteilyesitteen varustamolta tai omalta matkatoimistoltaan. Matkustajan tulisi tutustua hyvin risteilyesitteeseen sekä ”Hyvä tietää ennen risteilyä” -kirjaseen jonka varustamo lähettää ennen matkaa. Matkustajan tulee tietää, että mikäli risteilyesite tai ”Hyvä tietää ennen risteilyä” -kirjanen eroavat tästä sopimuksesta, tulee matkustajan noudattaa tämän sopimuksen ehtoja.
Matkustajan tulee huomioida varustamon peruutusehdot, jotka määrittävät peruutuksesta aiheutuvat lisämaksut ja -kulut riippuen peruutuksen ajankohdasta. Peruutetun risteilyn peruutuskulut peritään, siitäkin huolimatta, että risteilypaikka myytäisiin uudelleen. Matkustaja näin ollen hyväksyy sen, että matkustajan peruutuksista koituneita kuluja ei voida tarkalleen määrittää, joten varustamo laatii peruutuskulut, jotka ovat oikeudenmukainen arvio koituneesta kulusta.
16.1Varustamolta ostettuun lentopakettiin kuuluu risteilyn lisäksi lennot kohteeseen ja takaisin sekä kuljetukset lentokentältä satamaan ja takaisin. Lentojen erikoishinnoista ja paikkatilanteesta johtuen varustamo pidättää oikeuden valita lentoyhtiön ja lentoreitin. Jotkut reitit päätyvät eri kaupunkiin kuin mistä risteilyalus lähtee. Tällaisissa tapauksissa varustamo tarjoaa matkustajalle kuljetuksen alukselle ja takaisin. Matkustaja saattaa joutua lentoaikataulujen tai paikkatilanteen vuoksi yöpymään yhden yön hotellissa ennen risteilyä ja/tai risteilyn jälkeen. Matkustajan tulee tutustua huolellisesti esitteeseen koskien hotellien varausehtoja ja hotellimaksujen ja muiden lisämaksujen maksuvelvollisuutta ja vastuuta.
16.2Varustamo pidättää oikeuden muuttaa tai peruuttaa lentoja aikataulumuutosten vuoksi. Mikäli liput on jo kirjoitettu, varustamo muuttaa vastaavasti lentoa tai lentoyhtiötä. Tällaisessa tapauksessa matkustaja saattaa joutua palauttamaan lentoliput matkatoimistolleen. Mikäli matkustaja haluaa lipunkirjoituksen jälkeen muuttaa aikataulua jollain tavalla, ottaa hän täyden vastuun mahdollisista lisäkustannuksista. Mikäli varustamon apua tarvitaan muutettaessa varausta 60 päivän sisällä risteilystä, voi varustamo vaatia lisämaksua.
16.3Lennon myöhästyessä, matkustajan tulee katsoa ”Hyvä tietää ennen risteilyä” -kirjasesta ohjeet.
16.4Maksimihyvitys jonka varustamo voi matkustajalle tarjota, ei voi ylittää lentopaketin tai risteilyn ennakkomaksun määrää, joka on jo maksettu varustamolle.
16.5Varustamo ei voi tehdä tai vahvistaa paikkoja lentokoneessa, erikoisaterioita tai muita erityispalveluja. Matkatoimistot avustavat tällaisissa järjestelyissä. Matkustajan tulee huomioida että lentoyhtiöiden tullimaksujen muutosten takia lentolipun hinta voi olla pienempi tai suurempi kuin mitä risteilyesitteessä on lentopaketin tai risteilyn ilmoitettu maksavan. Tällaisissa tapauksissa matkustajan ei tarvitse maksaa maksua eikä hän voi saada siitä hyvitystä. Mikäli kuitenkin polttoainekustannukset, verot tai muut lisämaksut nousevat, on varustamolla oikeus veloittaa matkustajaa niistä.
16.6Matkustajan tulee pitää lentolipuista hyvää huolta ja pitää ne turvallisessa paikassa. Mikäli matkustaja hävittää lentoliput, on hän itse vastuussa niiden korvaamisesta.
16.7Jokaisella lentoyhtiöllä on omat matkatavarasäännökset. Matkustaja on itse vastuussa lentoyhtiön asettamien matkatavaroihin liittyvien lisäkustannusten maksamisesta.
Varustamo tekee kaikkensa järjestääkseen matkustajalle lennon. Mikäli jostain varustamosta riippumattomasta syystä varustamo ei pysty järjestämään lentoa (esimerkiksi paikkatilanteen takia) tai lento peruuntuu, rajoittuu varustamon hyvitysvelvollisuus matkustajalle risteilyn tai lentopaketin ennakkomaksun hyvitykseen.
Varustamon suhde lentoyhtiöön on matkatoimistosta riippumaton. Varustamo ei ole vastuussa lentoyhtiöiden teoista tai laiminlyönneistä, kuten esimerkiksi lentojen peruuntumisista, aikataulujen muutoksista, uudelleenreitityksistä, matkatavaroiden katoamisista, vahingoittumisista tai myöhästymisistä. Matkustajalla ei näin ollen ole oikeutta periä varustamolta korvausta lentoyhtiön laiminlyönneistä tai teoista. Lentoyhtiön vastuu ja velvollisuus matkustajaa kohtaan ja matkustajan oikeudet lentoyhtiötä vastaan sovelletaan lentoyhtiön säännöksiä ja ehtoja apuna käyttäen.
Muilta osin noudatamme Yleisiä Valmismatkaehtoja. Nämä 30.6.2009 hyväksytyt sopimusehdot ovat Suomen matkatoimistoalan liitto ry:n ja kuluttaja-asiamiehen neuvottelemat. Nämä ehdot on saatavissa toimistostamme ja kuluttajavirastosta puh 010 194 700.
TÄMÄ ON EPÄVIRALLINEN KÄÄNNÖSVERSIO ENGLANNINKIELISESTÄ VIRALLISESTA VERSIOSTA. ALKUPERÄISEN ENGLANNINKIELISEN VERSION VOI LUKEA SEABOURNIN KOTISIVUILTA.
Varaukset vahvistetaan 24 tunnin kuluessa.
Ryhmämatkat vahvistetaan 48 tunnin kuluessa.
Varauksen yhteydessä peritään varausmaksu. Kaikki hinnat ovat EUR / henkilö.
Varaus- ja maksuehdot
Risteilyn kesto
Varausmaksu / henkilö
Loppusuoritus (sis. satamamaksut ja verot)
4-5 päivää
250 €
75 päivää ennen matkaa
7-8 päivää
450 €
10-16 päivää
500-700 €
Varausmaksu voi olla muu kuin ilmoitettu. Tarkka varausmaksu esitteessä.
Risteilyyn aikaa
Varausmaksu erääntyy
61-80
5 päivää
31-60
3 päivää
1-30
1 päivä
Vahvistetun risteilyn varausmaksu (tai optio) erääntyy yllämainitun mukaisesti.
Jos risteilyyn on aikaa alle 75 päivää, erääntyy loppusuoritus maksettavaksi yllämainitun mukaisesti.
Peruutusehdot
Aikaa risteilyyn
Peruutusmaksu / hlö
59 päivää tai vähemmän
57 päivää tai enemmän
10 %
42-56 päivää
45 %
16-41 päivää
75 %
6-15 päivää
90 %
5 päivää tai vähemmän
100 %
No show
60 päivää tai enemmän
91 päivää tai enemmän
42-90 päivää
16-41
6-15
Ryhmämatkojen varaus- ja maksuehdot ovat samat kuin yllämainitut.
Muista ottaa matkavakuutus samanaikaisesti kun varaat risteilymatkasi. Näin turvaat mahdollisen sairastapauksen tai muun matkan estymisen varalta aiheutuneet kulut. Tutustu huolellisesti matkavakuutusehtoihin, sillä matkavakuutuksissa on paljon eroja.
Muilta osin noudatamme Suomen matkatoimistoalan liitto ry:n ja kuluttaja-asiamiehen neuvottelemia yleisiä valmismatkaehtoja www.kkv.fi.
Täytä lomakkeen tiedot ja lähetä pyyntö. Vastaamme 24 tunnin sisällä.
Crise Lines / Cruises