Meritunnelmaa Costalla

Costa Cruises

Costa Cruisen laivasto palveluksessasi

Costa Crociere on 70 vuoden ajan ilmentänyt italialaista tyyliä ja vieraanvaraisuutta. Costa Crociere on aina pyrkinyt esittelemään maailman upeimmat paikat ja mahdollisuuden tutustua erilaisiin kohteisiin ja tutustua viiden mantereen eri kulttuureihin täysin kunnioittaen maiden omaa identiteettiään.

75 -vuotisen matkan juhlavuosi!

75 vuotta on kulunut ensimmäisestä matkasta Anna C:llä 31. maaliskuuta 1948 Genovasta Buenos Airesiin! Costalla on paljon tarinoita kerrottavana: yksi jokaiselle aluksellemme. Esimerkiksi Franca C oli ensimmäinen laiva maailmassa, joka rakennettiin nimenomaisesti risteilyille. Vuosi oli 1957. Ajan myötä laivojen mallit, koot ja sisustus ovat muuttuneet, ja parvekkeet on otettu käyttöön suurimmassa osassa hyttejä; matkustajien maku ja vaatimukset ovat kehittyneet, mutta arvot ovat pysyneet ennallaan – sitoutuminen asiakkaisiin.

Alan ainoa Italian lipun alla purjehtiva italialainen risteilyvarustamo, Costa Crociere Group on Italian suurin matkanjärjestäjä. Costa Crociere Group on osa Carnival Corporation & plc -konsernia, joka on listattu Lontoon ja New Yorkin pörssissä. Costa Cruises ja AIDA Cruises ovat merkittävä osa emoyhtiötä.

Konsernilla on liikenteessä 21 alusta, joiden kokonaiskapasiteetti on noin 88 000 vierasta. Sen pääkonttori on Genovassa ja alukset risteilevät maailmanlaajuisesti pääasiassa Välimeren, Pohjois-Euroopan, Itämeren, Karibian, Pohjois- ja Keski-Amerikan, Etelä-Amerikan sekä Arabiemiirikuntien kohteissa.

 

 

 

Hyvä tietää ennen risteilyä

Reittimuutokset

Loistoristeilyt ei vastaa matkareitin muutoksista tai laivan myöhästymisistä ennalta arvaamattomien ja hallitsemattomien olosuhteiden vuoksi tai syistä, jotka liittyvät laivan ja matkustajien turvallisuuteen. Varustamolla ja aluksen kapteenilla on oikeus jättää pois satamia, muuttaa aikatauluja, vaihtaa reittiä tai alusta ilman ennakkovaroitusta.

Lentomatkat

Mikäli olette varanneet lentonne itse, suosittelemme että saavutte risteilyn lähtökaupunkiin jo edeltävänä päivänä.

Mikäli lennot on varattu Loistoristeilyiden kautta ja lentonne on myöhässä, siitä tulee ilmoittaa Costalle matkustusdokumenteissa olevaan puhelinnumeroon tai Loistoristeilyiden päivystysnumeroon. Pyörätuolia käyttävien matkustajien tulee ilmoittaa asiasta ennen matkaa, jotta mahdolliset erityisjärjestelyt voidaan tehdä. Matkustajilla on oltava mukana oma, kokoon taittuva pyörätuoli.

Nimet matkustajatiedoissa

Huomioittehan, että matkustajien nimitietojen on täsmättävä matkustusasiakirjan kanssa. Ensimmäinen etunimi ja sukunimi riittävät. Mikäli matkalipun nimitiedot eivät vastaa passin tietoja, matkustaminen ei ole mahdollista. Ilmoittakaa Loistoristeilyiden myyntitoimistoon, jos nimi pitää korjata. Nimenmuutoksista ja niiden korjauksista aiheutuvat kulut veloitetaan asiakkaalta.

Mitä pakata mukaan?

Päiväsaikaan voi pukeutua oman mielen mukaan. Iltaisin merellä saattaa olla viileämpää, ja siihen kannattaa varautua varsinkin kannella liikuttaessa. A la carte- ja buffetravintoloissa sekä oleskelutiloissa uima-asut eivät ole sallittuja, mutta esimerkiksi shortseissa voi käydä aamiaisella ja lounaalla. Kenkiä tulisi käyttää aina yleisissä tiloissa liikuttaessa, ja uima-altaalla on hyvä käyttää esimerkiksi rantasandaaleita liukastumisen estämiseksi.

Kun illallisen aika koittaa, niin illallisravintolassa miehiltä toivotaan pitkien housujen käyttöä. Juhlavimpina iltoina suositellaan miehille suoria housuja ja vähintään kauluspaitaa ja naisille vastaavaa asustetta. Risteilyllä on vähintään yksi gaalailta, jolloin voi pukeutua muodollisemmin, miehet tummaan pukuun ja naiset juhlavaan cocktail-asuun tai vaikkapa iltapukuun. Gaalailtoihin osallistuminen ei tietenkään ole pakollista! Risteilyn aikana järjestetään myös useita teemailtoja, jolloin pukukoodina saattaa olla esimerkiksi valkoinen tai Italian lipun värit. Iltapukeutumista koskevat päivittäiset suositukset ja iltaohjelman aikataulu on nähtävissä joka päivä hyttiin jaettavasta lehdestä.

Matkatavarat

Lentoyhtiöiden matkatavararajoitukset vaihtelevat yhtiöiden ja lippuluokkien välillä, joten matkustajien tulee tarkistaa ajankohtaiset tiedot ennen matkalle lähtöä. Varmistakaa, että matkatavaranne on varustettu matkustusdokumenttien mukana saamillanne lipukkeilla.

Laivoilla ehdottomasti kiellettyjä tavaroita ovat kaikki vaarallisiksi katsottavat esineet ja tarvikkeet, kuten aseet, ammukset, räjähteet, ilotulitteet ja soihdut, kaasut, myrkylliset, radioaktiiviset tai syövyttävät aineet, sekä terävät esineet.

Käsimatkatavarat

Tarkista lentoyhtiöstä käsimatkatavaroiden koko- ja painorajoitukset.
Pakkaa erillisiin käsimatkatavaroihin matkustusdokumentit, passi, mahdolliset lääkkeet, kamera, lompakko ja muut arvotavarat.

Matkustus asiakirjat

Matkustusdokumentit ja lähtöselvitysaikataulut tulevat saataville elektronisessa muodossa noin 10 päivää ennen risteilyn alkua jokaisen matkustajan omalle henkilökohtaiselle My Costa sivulle. Sivulle pääsee kirjautumaan omalla nimellä ja varausnumerolla.

Passi
Jokaisella matkustajalla, myös lapsilla, on oltava voimassaoleva passi ja mahdollisesti tarvittavat viisumit. Passin on oltava voimassa vähintään kuusi kuukautta matkan jälkeen. Passin kuvasivusta on hyvä ottaa kopio mukaan matkalle ja säilyttää se erillään passista. Loistoristeilyt ei ole vastuussa, mikäli matkustusasiakirjat ovat puutteellisia ja estävät matkalle lähdön. Näissä tapauksissa sovellamme normaaleja peruutusehtoja. Ottakaa matkalle mukaan kaikki matkustusdokumentit; lento- ja risteilyliput, passit, sekä mahdolliset viisumit. Näiden lisäksi myös tarvittaessa rokotustodistukset ja englanninkieliset reseptit lääkkeistänne. Huomioikaa, että maiden viranomaisten turvallisuus- ja asiakirjamääräykset voivat vaihdella. Matkustajat ovat itse vastuussa siitä, että selvittävät nämä ja noudattavat annettuja määräyksiä. Mikäli tarvittavia dokumentteja puuttuu, matkustajalta voidaan evätä pääsy laivalle, tai hänen risteilynsä voidaan keskeyttää.

Yhdysvaltoihin matkustava risteilyasiakas

Suomen kansalaiset voivat edelleen matkustaa ilman viisumia, mutta heidän täytyy hankkia hyväksytty matkustuslupa ennen matkustamistaan Yhdysvaltoihin. Jokaisella matkustajalla on oltava henkilökohtainen koneellisesti luettava passi, joka on voimassa vähintään 6 kuukautta matkan jälkeen. Kaikkien viisumivapausohjelmaan (Visa Waiver Program) kuuluvien maiden kansalaisten (Alankomaat, Andorra, Australia, Belgia, Brunei, Espanja, Irlanti, Islanti, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Japani, Korea, Kreikka, Latvia, Liechtenstein, Liettua, Luxembourg, Malta, Monaco, Norja, Portugali, Ranska, Ruotsi, Saksa, San Marino, Singapore, Slovakia, Slovenia, Suomi, Sveitsi, Tanska, Tšekki, Unkari, Uusi-Seelanti ja Viro), jotka suunnittelevat matkustavansa Yhdysvaltoihin väliaikaiselle liike- tai lomamatkalle VWP:n mukaisesti, tulee hakea sähköinen matkustuslupa ennen USA:han lähtevään lentokoneeseen tai laivaan nousua.

Matkustusluvan hakeminen
Yhdysvaltain kotimaan turvallisuuslaitos (the Department of Homeland Security) ja Yhdysvaltain tulli- ja rajaturvallisuuslaitos (The United States Customs and Border Protection) ovat luoneet turvallisen verkkosivuston, jolla sinä tai kolmas osapuoli voitte täyttää sähköisen lomakkeen matkustusluvan hakemista varten. Annettuasi tarvittavat tausta- ja matkustustiedot tietoturvallisella verkkosivustolla, järjestelmä käsittelee hakemuksesi ja päättää, voitko matkustaa Yhdysvaltoihin Visa Waiver -ohjelman alaisuudessa ilman viisumia. Järjestelmä antaa automaattisen vastauksen, ja ennen lentokoneeseen nousua lentoyhtiö tarkistaa matkustuslupasi voimassaolon sähköisesti Yhdysvaltain tulli- ja rajaturvallisuuslaitokselta. Matkustuslupa on voimassa kaksi vuotta myöntämispäivästä tai kunnes passisi vanhenee, mikäli näin tapahtuu ennen kahden vuoden määräaikaa. Matkustuslupahakemukset jätetään vähintään 72 tuntia ennen matkustamista. Matkustuslupahakemukset tehdään Internetissä osoitteessa: https://esta.cbp.dhs.gov. Sivun oikeasta yläkulmasta voit valita suomenkielisen sivuston. Jos tiedät tarvitsevasi viisumin ota yhteys USA:n konsulaattiin, tarkempia tietoja löytyy osoitteessa https://fi.usembassy.gov

Suomen kansalaisten, jotka ovat matkustaneet tai oleskelleet Iranissa, Irakissa, Sudanissa tai Syyriassa 1.3.2011 jälkeen tai joilla on kaksoiskansalaisuus jossain kyseisistä maista, tulee hakea viisumia Yhdysvaltojen suurlähetystöstä tai konsulaatista. Mikäli heillä on jatkuva, aikaisemmin myönnetty ESTA-hakemus, se katsotaan mitätöidyksi ja matkustajan tulee anoa viisumia suurlähetystöstä tai konsulaatista.

Huom! Risteilyvarustamot eivät korvaa millään tavalla matkustajille aiheutunutta haittaa, jos jokin matka-asiakirjoista tai matkustuslupa ei ole asiamukaisesti haettu ennen matkalle lähtöä. Tällaisissa tapauksissa noudatetaan normaaleita peruutusehtoja.

Matkavakuutus

Muista ottaa matkavakuutus samanaikaisesti, kun varaat risteilymatkasi. Näin turvaat mahdollisen sairastapauksen tai muun matkan estymisen varalta aiheutuneet kulut. Tutustu huolellisesti matkavakuutusehtoihin, että vakuutus kattaa kaikki mahdolliset tilanteet matkan aikana. Varausmaksua ei palauteta, jos matka perutaan (koskee myös sairastapauksissa tehtyjä peruutuksia). Mikäli joudut peruuttamaan matkasi, veloitamme peruutuskulut todellisten kustannusten mukaisesti, jotka nousevat prosentuaalisesti mitä lähempänä matkaa peruutus tehdään. Kehotamme hankkimaan peruutusturvan sisältävän matkustaja- ja matkatavaravakuutuksen jo matkan varausvaiheessa. Tarkista vakuutuksen kattavuus ja mahdolliset vastuurajoitukset, jotka saattavat lisätä matkustajan omaa vastuuta.

Terveys, raskaus

Aluksella ei ole mahdollisuutta uusia reseptejä tai hankkia lääkkeitä, joten kunkin matkustajan on huolehdittava riittävästä lääkkeiden määrästä. Reseptilääkkeistä on oltava mukana englanninkielinen todistus tulli- ja rajaviranomaisia varten. Tämän todistuksen saa apteekista veloituksetta. Lääkkeet kuljetetaan ja säilytetään alkuperäispakkauksissaan. Erityishuomiota vaativissa terveydentiloissa matkustajan tulee toimittaa ennen matkaa englanninkielinen lääkärintodistus ja tuoda mukanaan tarvittavat lääkkeet ja tarvikkeet. Huomioittehan, että kaikki retket eivät sovellu esim. pyörätuolia käyttäville.

Koska aluksilla ei ole valmiuksia hoitaa raskauteen liittyviä ongelmatilanteita eikä synnytyksiä, risteilyt sallitaan vain raskauden 24. viikolle saakka. Raskaana olevalla matkustajalla tulee aina olla englanninkielinen lääkärintodistus siitä, että hän on kykeneväinen matkustamaan.

Rokotusvaatimukset vaihtelevat kohteesta ja ajasta riippuen. Suositeltavaa olisi tarkistaa kunkin matkasuunnitelmassa olevan vierailumaan rokotusvaatimukset vähintään kahdeksan viikkoa ennen risteilyn alkamista joko omalta terveysviranomaiseltaan tai rokote.fi ja ottaa mahdolliset terveystodistukset risteilylle mukaan.

Valuutta

Laivalla virallinen valuutta on euro, paitsi seuraavilla reiteillä, joilla valuutta on US dollari:

o Miamista lähtevät Karibian risteilyt
o Etelä-Amerikan risteilyt
o Etelä-Amerikasta lähtevät Atlantin ylittävät risteilyt
o Kaukoidän risteilyt

Laivoilla ei ole käteisautomaatteja, ja rahanvaihtomahdollisuudet ovat rajalliset. Luottokorttinostoja tai henkilökohtaisia shekkejä ei voi laivalla käyttää. Costa Cruises hyväksyy maksutapoina käteisen ja luottokorteista Visan, American Expressin ja Mastercardin (huom! Visa Electron ja Diners Club eivät käy). Käteisellä maksettaessa annetaan ennakkomaksu, joka on vähintään 150 euroa. Käyttämättä jäänyt osuus voidaan noutaa risteilyn viimeisenä päivänä.

Laivaannousu

Laivaannousuajat ilmenevät matkustusdokumenteista, ja kaikkien matkustajien on oltava aluksella viimeistään kaksi tuntia ennen laivan lähtöaikaa. Matkustusdokumentit kannattaa pitää helposti saatavilla käsimatkatavaroissa saapuessanne satamaan.

Lapset ja nuoret

Lapsille laivalta löytyy oma Squok club eli lasten kerho, jossa koulutetut lastenhoitajat pitävät huolta 3–17-vuotiaista lapsista aamusta myöhäiseen iltaan. Perheen nuorimmille on laivalla tarjolla paljon kivaa, kuten Play Station-maailma, pelihalli ja oma uima-allasalue. Laivan henkilökunta järjestää lapsille ja nuorille jatkuvasti hauskaa ohjelmaa, kuten diskon, karaoken ja urheilukilpailuja.

Alukset ovat suunniteltu myös pienempien lasten tarpeisiin. Rattailla on helppo kulkea tilavissa hisseissä, hyteissä, ulkokansilla ja käytävillä. Ravintolassa on mahdollista saada syöttötuoli ruokailujen ajaksi.

Palvelurahat

Pakollinen palveluraha on 11,00 EUR / aikuinen / päivä ja lapset 3 – 14 v. on 5,50 EUR / lapsi / päivä.

Palvelurahat voi maksaa etukäteen tai laivalla hyttilaskun yhteydessä.

Ajanvietettä

Retket risteilykohteissa

Varustamo järjestää kansainvälisiä, eri kielillä – ei tosin suomeksi – opastettuja retkiä kaikissa vierailukohteissa. Hyttiisi toimitetaan matkasi alussa pitkä lista retkistä, joita matkasi aikana on tarjolla.

Retkien hintaan sisältyvät kuljetukset, opastus sekä ryhmäviisumi, mikäli toisin ei mainita. Ateriat ja juomat kuuluvat hintaan ainoastaan siinä tapauksessa, että niistä on erikseen mainittu. Matkalla retkien lähtöaikataulut löytyvät hyttiin jaettavasta päivän lehdestä sekä retkitiskiltä.

Voit varata ja maksaa retket Costa Cardilla joko laivan retkiosastolla tai interaktiivisella toteemitaululla. Retkille voi ilmoittautua myös etukäteen viimeistään kymmenen päivää ennen risteilyn lähtöpäivää Costa Cruisen sivuilta. Retkimaksuja ei palauteta retken lunastamisen jälkeen.

Huomaattehan, että kaikki retket eivät sovellu liikuntarajoitteisille matkustajille. 4–14-vuotiaat saavat lapsialennuksen, alle 4-vuotiaat retkeilevät maksutta. Joissakin maissa itsenäinen tutustuminen saattaa vaatia myös esimerkiksi viisumia. Matkustajia pyydetäänkin selvittämään mahdollinen viisumintarpeensa ennen matkan alkua esimerkiksi konsulaatistaan tai matkatoimistostaan.

Retkille lähdettäessä rento lomapukeutuminen ja mukavat kävelykengät ovat hyvä vaihtoehto. Muistathan varata myös jotain peittävämpää, jos vierailet esimerkiksi uskonnollisissa kohteissa.

Laiva täynnä viihdettä!

Ethän missaa tätä! Laivalla voi nauttia joka ilta korkeatasoisesta show’sta, joka esitetään laivan keulan kolmikerroksisessa teatterissa. Esitys vaihtuu joka ilta, ja näytösajat ja -tiedot löytyvät päivän lehdestä.

Laivoilta löytyy myös kasino, jossa voi pelata aina laivan ollessa liikkeessä. Kasinon alaikäraja on 18 vuotta. Päivisin järjestetään maksutonta ohjelmaa, esimerkiksi tanssitunteja tai tietovisoja. Useilla laivoilla on lisäksi 4D-teatteri, golfsimulaattori ja formulasimulaattori. Näihin voi ostaa lippuja interaktiivisesta kosketusnäyttötaululta, joita on laivassa useassa paikkaa.

Kuntosali ja sauna

Laivan hyvin varusteltu kuntosali on maksutta käytössäsi. Kuntosalilla järjestetään lisämaksullista ohjelmaa kuten esimerkiksi pilatesta, joogaa tai spinningiä, johon voi ilmoittautua etukäteen. Kuntosalilla täytyy käyttää asianmukaisia urheilujalkineita sekä -vaatteita. Kuntosalin käyttö on kielletty alle 18-vuotiailta.

Kuntosalin yhteydessä olevat pukuhuoneet on vapaassa käytössäsi. Pukuhuoneissa on myös sauna. Noudatathan saunan ohjeita ja käyt saunassa uimapuku päällä. Pukuhuoneissa on pyyhkeitä käytettävissäsi. Laivan ulkokannella on myös lyhyt juoksurata, jos mielesi tekee lenkkeillä.

Aurinkokansi ja uima-altaat

Laivalta löytyy useita allasalueita, uima-altaita, porealtaita ja liukumäkiä, jotka ovat kaikki vapaasti käytössäsi. Useimpien altaiden vesi on mukavasti lämmitettyä. Altaiden viereltä löytyy aurinkotuoleja, joita voi käyttää ilmaiseksi. Allasalueella järjestetään joka päivä paljon erilaista ohjelmaa, kuten tanssia ja jumppia, joihin kannattaa ottaa osaa!

Omia rantapyyhkeitä ei tarvita ottaa mukaan, sillä hytissä on kaikille matkustajille värillinen ranta- ja allaspyyhe. Muista palauttaa rantapyyhe aina hyttiin, muuten hyttilaskuun lisätään 20 euroa kadonneesta rantapyyhkeestä. Hyttipalvelijat vaihtavat pyyhkeet puhtaisiin tarvittaessa.

Samsara Spa -kylpylä

Osalla laivoista on ylellinen Samsara-kylpylä, josta voit ostaa erilaisia hierontoja ja hoitoja sekä kauneushoitolapalveluja kuten manikyyrin tai hiustenleikkuun. Spasta löytyy upea saunaosasto, rentoutumishuoneita, teehuone sekä thalassoterapia-allas, johon voi ostaa lipun kylpylän vastaanotosta.

Baarit ja kahvilat

Kun ostat laivalta juomaa, sinulta kysytään aina laivan omaa Costa Card -korttia. Kortti on henkilökohtainen, joten sillä ei voi ostaa juomia muille. Ostoksesta allekirjoitetaan aina kuitti. Jos kuitin loppusumma on 0,00 euroa, on tuote ilmainen. Laivalla on palveluksessasi useita ihania erikoiskahviloita ja baareja, esimerkiksi suklaakahvila tai sikaribaari.

Laivoilla on erikseen myös viinilistat, joista voi lisämaksusta tilata laadukkaita viinejä laivan viinikellarista.

Muita palveluita

Laivalla on muutamia liikkeitä, jotka ovat avoinna aina kun laiva seilaa merellä. Kaikki ostoksen maksetaan Costa Card -kortilla. Laivalla myydään esimerkiksi merkkikelloja, koruja, vaatteita, laukkuja ja koriste-esineitä. Pidä silmällä oivia tarjouksia, joita liikkeistä usein löytyy!

Laivan kirjastosta voi lainata luettavaa risteilyn ajaksi. Suurin osa kirjoista on englannin-, saksan-, ranskan- tai italiankielisiä. Kirjaston aukioloajat löytyvät päivän lehdestä. Palauttamattomista kirjoista peritään maksu.

Laivalla on roomalaiskatolinen kappeli, jossa pidetään messuja italiaksi. Tarkat ajat löytyvät päivän lehdestä.

Palvelut laivalla

1. Palvelupuhelin palvelee myös matkan aikana

Jos risteilysi aikana tapahtuu jotain yllättävää, Loistoristeilyiden virkailijan tavoittaa toimistoaikoina 09.00–15.00 numerosta +358 10 231 6550. Laivan henkilökunta on apunanne ympäri vuorokauden.

2. Lääkäri ja apteekki

Laivalta löytyy terveysasema, jossa työskentelevät lääkäri ja sairaanhoitajia. Lääkäripalvelut ovat maksullisia. Vastaanotto on avoinna muutaman tunnin aamu- ja iltapäivisin, tarkat ajat löytyvät päivän lehdestä. Lääkäri tekee tarpeen vaatiessa myös huonekäyntejä terveysaseman aukioloajan ulkopuolella.

Terveysaseman yhteydestä löytyy pieni apteekki, josta saa yleisimpiä lääkkeitä. Lääkäripalkkiot ja lääkkeet maksetaan käynnin yhteydessä luottokortilla tai käteisellä. Vakuutus- tai kelakortteja ei hyväksytä, vaan mahdolliset korvaukset pitää hakea risteilyn jälkeen.

3. Pesula

Laivan pesulapalvelu on käytössäsi risteilyn ajan. Pesula tarjoaa niin kuivapesun kuin tavallisenkin vesipesun, ja vaatteet silitetään lisämaksusta. Laita pestävät vaatteet kaapista löytyvään pesulapussiin, täytä pesulalomake ja jätä pussi sänkysi päälle, niin hyttipalvelijasi toimittaa vaatteet pesulaan. Saat puhtaat vaatteet hyttiisi heti seuraavana päivänä. Hintaesimerkkinä miesten kauluspaidan pesetys alkaen n. 4€ ja silitys 3,5€.

4. Laivan vastaanotto

Laivan vastaanotto on avoinna ympäri vuorokauden, ja risteilyemännät ja -isännät auttavat sinua mielellään koko risteilysi aikana. Laivalla yleisesti puhutut kielet ovat englanti, ranska, saksa, italia ja espanja. Huomaattehan, että kuulutuksia ei tule laivalla suomeksi, koska suomalaiset ovat vain pieni vähemmistö laivan matkustajista.

5. Ammattivalokuvaaja käytössäsi

Laivalla kiertää ammattivalokuvaajia, jotka ottavat sinusta valokuvia esimerkiksi laivaan noustessa sekä illallisella. Kuvat löytyvät valokuvashopista, jossa ne ovat katseltavissa viimeistään seuraavana päivänä kuvien otosta. Jos haluat ammattilaisen ottaman potretin sinusta, niin sekin onnistuu! Käy vain valokuvaajan luona, ja hän taikoo sinulle upeita kuvia. Valokuvashopista voi myös ostaa postikortteja ja -merkkejä, jotka voi postittaa esimerkiksi seuraavasta satamasta.

Ateriat laivalla

1. Nauti laivan antimista

Jos olet varannut All Inclusive risteilyn, matkasi hintaan sisältyvät ateriat buffet- ja á la carte-ravintoloissa sekä virvoitus- ja alkoholijuomat aluksen baareissa ja ravintoloissa. Poikkeuksena sääntöön ovat premium-alkoholit kuten cocktailit, samppanja, vuosikertaviinit ja kalliit konjakit. Lisämaksulliset juomat ovat merkitty juomalistaan punaisella tähdellä.

Jos olet varannut My Cruise risteilyn, matkasi hintaan sisältyvät ateriat buffet- ja á la carte-ravintoloissa sekä buffet ravintolan automaattijuomat. Muut juomat aluksen baareissa ja ravintoloissa ovat lisämaksullisia.

2. Ruokailuajat

Aamiaisen (joka tarjoillaan noin kello 6–11) ja lounaan (joka tarjoillaan noin kello 12–15) voit herkutella joko buffetravintolassa tai à la carte -ravintolassa. Iltapäiväkahvi (kello 16–17) tarjoillaan buffetravintolassa. Illalliselle suunnataan taasen à la carte -ravintolaan, kattausaikasi löytyy hytissäsi olevasta illalliskortista. Buffetravintolan pizzeria on avoinna iltapäivästä myöhäiseen yöhön. Ravintoloiden ajat voi tarkistaa hyttiisi jaetusta päivän lehdestä.

3. Illallinen a la carte -ravintolassa

Laivalla tarjoillaan joka ilta à la carte -illallinen, johon on kaksi kattausta: ensimmäinen alkaa noin kello 18.30 ja myöhäisempi kello 21.00. Oman kattausaikasi ja pöytäsi numeron näet huoneessasi olevasta illalliskortista. Pöytä pysyy samana koko risteilyn ajan. Noudatathan annettua aikataulua ja saavuthan illalliselle ajoissa.

Illallisella herkutellaan pitkän kaavan mukaan! Lista on jaoteltu alkupaloihin, keittoon, pasta/risottoruokiin, pääruokiin, salaattiin, juustoihin ja jälkiruokiin. Annoskoko on normaalia pienempi, joten kannattaa ihmeessä tilata useampi annos! Ruoka noudattelee välimerellistä keittiötä.

Jos sinulla on erikoisruokavalio, niin kerro siitä ravintolan hovimestarille heti ensimmäisenä iltana, jolloin saat erikoisruokalistan koko risteilysi ajan. Illalliselle on päivittäin vaihtuva pukukoodi (lisää tietoa löydät kohdasta ”pukeutuminen”).

Ravintolan henkilökunta järjestää aina aika ajoin pieniä hilpeitä esityksiä, jotka nostavat tunnelmaa ravintolassa entisestään!

4. Erikoisravintolat

Useilla laivoilla on erillinen, lisämaksullisia erikoisravintoloita, jotka kustantaa 25 – 40 euroa per henkilö. Erikoisravintoloissa ruoan laatuun panostetaan erityisesti, ja ravintolalla onkin oma keittiö. Esimerkkejä erikoisravintoloista osalla laivoista mm. Pizzeria Pummid’oro, Teppanyaki, Club Ravintola,  Laboratorio del Gusto ja The Salty Beach street food.

Hyvä tietää elämästä laivalla

1. Laivalla jaettava Oggi a Bordo-lehti (Päivän lehti)

Hyttiisi toimitetaan joka päivä englanninkielinen Oggi a Bordo-lehti, josta selviää laivan satamaantulo- ja lähtöajat, päivän sää sekä laivalla järjestettävä ohjelma. Etusivulta löytyy yleistä tietoa, aikataulu maihin saapumisesta, tarvittavat maihinnousudokumentit ja retkien lähtöajat ja kokoontumispaikat. Keskiaukeamalla kerrotaan päivän ohjelmasta. Laivalla on valtavan paljon erilaisia aktiviteetteja, joihin kaikki voivat osallistua vapaasti. Iltaohjelman sisältö ja pukukoodi on ilmoitettu keskiaukeaman oikealla puolella. Takasivulla kerrotaan ruoka-ajat sekä kaikkien palvelujen aukioloajat.

2. Toteemit eli interaktiiviset kosketusnäyttötaulut

Laivan käytävillä on useita toteemeita eli interaktiivisia kosketusnäyttötauluja, jotka toimivat kuudella eri kielellä, esimerkiksi englanniksi. Toteemit eivät toimi suomeksi. Toteemeista voit ostaa kaikkia laivan palveluja, retkiä tai bussikuljetuksen keskustaan, tarkastaa oman hyttilaskun.

3. Ostosten maksaminen laivalla

Laivalla tekemäsi ostokset (esimerkiksi retket ja kylpyläpalvelut) veloitetaan luottokorttitililtä tai vähennetään maksamastasi vakuudesta. Luottokortin rekisteröineet saavat postilaatikkoonsa risteilyn viimeisenä yönä laskun. Mikäli lasku on oikein, sinun ei tarvitse tehdä mitään laskun kanssa.

Mikäli et käytä luottokorttia, voit tallettaa käteistä vakuudeksi. Saat loppusumman takaisin risteilyn viimeisenä aamuna. Joka päivä hyttiin jaettavassa päivän lehdessä ilmoitetaan, monelta ja mistä rahat voi hakea. Ota loppulasku mukaasi rahanpalautukseen.

4. Yhteydenpito laivalla

Laivalla on langaton nettiyhteys. Voit aktivoida langattoman verkon suoraan laitteellasi tai laivan internetkahvilassa. Aktivointiin tarvitset vain Costa Cardin numeron. Palvelu on maksullinen: internet maksaa 20€/60min, 48€/3h tai 0,50 €/minuutti. Palvelun aktivointimaksu on 3€. Palvelu veloitetaan Costa Cardilla.

Laivalla on ulkomainen matkapuhelinverkko, ja merellä ollessa puhelut menevät satelliittiyhteyden kautta. Huomaathan, että laivalta soitetut ja vastaanotetut kännykkäpuhelut ovat selkeästi kalliimpia kuin maissa. Puhelut kannattaakin hoitaa satamissa pysähdysten aikana. Verkkoyhteydet ovat heikot laivalla, joten puhelut ja viestit eivät välttämättä mene aina perille. Laivan hyttipuhelimella voi soittaa maksutta huoneesta toiseen sekä laivan palvelunumeroihin, jotka löydät pikavalintanäppäimillä.

5. Lapsiperheiden liikkuminen

Alukset ovat suunniteltu myös pienempien lasten tarpeisiin. Rattailla on helppo kulkea tilavissa hisseissä, hyteissä, ulkokansilla ja käytävillä. Ravintolassa on mahdollista saada syöttötuoli ruokailujen ajaksi.

6. Palvelurahat

Jos olet maksanut palvelurahat matkaa varatessa, silloin pakolliset palvelurahat on sisällytetty matkasi hintaan. Palvelurahojen osuus 11,- euroa / aikuinen päivä ja 5,50 euroa lapsi (4-14 v.) Laivalla maksettaessa palvelurahat veloitetaan suoraan hyttilaskulla. Voit myös halutessasi jättää hyttipalvelijallesi tai tarjoilijallesi juomarahan – hyvän miehen tai naisen lisää – matkasi päätteeksi.

7. Tupakointi laivalla

Tupakointi on sallittu laivalla vain sille merkityillä alueilla laivan ulkokansilla sekä erikseen merkatussa sikarihuoneessa, jos laivalta sellainen löytyy. Myös hytin parvekkeella voi tupakoida. Pyydäthän huonepalvelijalta tuhkakupin, koska tupakantumppien heittäminen mereen on ehdottomasti kielletty.

8. Tuliaiset tuonti laivalle ja turvatarkastus

Laivalle ei saa tuoda elintarvikkeita eikä alkoholijuomia. Risteilyvieraiden käsimatkatavarat läpivalaistaan aina laivalle tultaessa laivan tai terminaalin turvatarkastuspisteessä. Laiva ottaa alkoholijuomat säilytykseen ja palauttaa ne viimeisenä risteilyiltana.

9. Costa Club

Voit halutessasi liittyä matkasi aikana Costa Clubin jäseneksi. Jäseneksi voit rekisteröityä laivan toteemeilla eli interaktiivisilla kosketusnäyttötauluilla jättämällä yhteystietosi. Saat kotiin palattuasi sähköpostia Clubilta. Jäsenet saavat mukavia etuja matkustaessaan Costan aluksilla.

Costa Cruises Erityismatkaehdot

1. Sovellettavat säännöt

1.1 Tätä lomapaketin myyntisopimusta, joka sisältää risteilyn, säätelevät sekä nämä yleiset ehdot että kaikki muut matkanjärjestäjän julkaisemat ehdot, jotka sisältyvät mainoslehtisiin ja esitteisiin, ja muihin asiakirjoihin, jotka matkanjärjestäjä on toimittanut matkustajille.
1.2 Tätä sopimusta säätelee myös Italian laki voimassa olevien kuluttajansuojaa koskevien asetusten mukaisesti (EU direktiivi nro 90/314 ja 2015-2302 ja Italian asetus nro 206, 6. syyskuuta 2005), Italian valtion matkailua ja turismia koskevien asetusten määräykset (asetus nro 79, 23. toukokuuta 2011 ja asetus nro 62, 21. toukokuuta 2018, jäljempänä “matkailualan säännöstö”) sekä, soveltuvin osin sellaiset kansalliset ja kansainväliset asetukset, jotka koskevat niitä yksittäisiä palveluja, joista lomapaketti koostuu
1.3 Jos jokin näiden yleisten sopimusehtojen säännös on jollain tapaa pätemätön tai vaikutukseton, sellainen pätemättömyys ei vaikuta näiden yleisten ehtojen jäljellejäävien säännösten voimassaoloon tai täytäntöönpanokelpoisuuteen.

2. Sopimuksen solmiminen

2.1 Varauspyynnöt tehdään puhelimitse, sähköpostitse tai internetin kautta ja matkustaja vahvistaa varauksen maksamalla ennakko- tai loppulaskun varaushetkestä riippuen.
2.2 Varausten hyväksyminen riippuu paikkojen saatavuudesta. Varausprosessi katsotaan päättyneeksi ja sopimus solmituksi vain matkanjärjestäjän antamalla vahvistuksella (joka voidaan antaa verkon kautta) kun matkustaja on maksanut etumaksun kohdan 3.1 mukaisesti.
2.3 Alennuksia tai tarjouksia, jotka sisältävät esitteissä julkaistuista ehdoista poikkeavia erityisen edullisia ehtoja, rajoittaa aika tai saatavuus matkanjärjestäjän aika ajoin oman harkintansa mukaan määrittämien kriteerien mukaisesti.
2.4 Matkatoimistot, joilla on voimassa oleva lisenssi, toimivat välittäjinä matkailualan säännöstön (artiklan 33, kappaleen 1b) nojalla ja voivat antaa matkustajalle kopion sopimuksesta vain, jos matkanjärjestäjä on jo vahvistanut varauksen kohdan 2.2 mukaisesti.
2.5 Kun yhdellä varauksella varataan matka monelle henkilölle, varauksen tekevä henkilö vakuuttaa, että hänellä on tarvittavat valtuudet toimia ryhmän kaikkien jäsenien puolesta, ja että kaikki varauksessa mainitut henkilöt täyttävät kaikki sopimukselliset velvoitteet.
2.6 Alaikäisten tekemiä varuspyyntöjä ei hyväksytä. Rajoittamatta kohtaa 2.6 alaikäisten varaukset tekee heidän vanhempansa, huoltajansa tai muut aikuiset, joilla on tarvittavat valtuudet. Sellaiset varaukset hyväksytään vain, jos alaikäinen matkustaa vähintään yhden vanhemman tai laillisen huoltajan tai muun sellaisen aikuisen kanssa, jolla on laillinen oikeus lapseen.
2.7 Risteilylaivojen puutteellisista olosuhteista ja ennenaikaisen synnytyksen riskistä johtuen matkustajien, jotka saavuttavat 24. raskausviikon risteilyn alussa tai milloin tahansa risteilyn aikana, matkustaminen ei ole sallittu. Laivaan noustessa kaikkien raskaana olevien naisten on esitettävä lääkärintodistus, joka todistaa, että äiti ja lapsi ovat terveitä ja matkustuskunnossa. Todistukseen täytyy sisältyä laskettu aika. Costa Cruisesia ei voida pitää vastuullisena raskauden mihinkään vaiheeseen liittyvistä ja risteilyloman aikana tai jälkeen ilmenevistä komplikaatioista.
2.8 Matkustaja iän on oltava laivaan noustessa vähintään 6 kuukautta. Atlantin ylittävillä ja vähintään 15 päivää kestävillä risteilyillä matkustajan vähimmäisikä on 12 kuukautta.
2.9 Costan laivoissa on rajallinen määrä hyttejä liikuntarajoitteisille matkustajille, mutta laivan kaikki julkiset alueet ja tilat eivät ole esteettömiä. Liikuntarajoitteisten matkustajien varauspyynnöt hyväksytään riippuen näiden erityisesti suunniteltujen hyttien saatavuudesta, ja tarvittaessa sillä ehdolla, että liikuntarajoitteisen matkustajan mukana on toinen henkilö, joka kykenee antamaan liikuntarajoitteisen henkilön tarvitsemaa apua EU-asetuksen nro 1177/2010 mukaisesti. Costa Cruisen verkkosivuihin tai muuhun mediaan, matkailualan säännöstön ehtojen mukaisesti hyvissä ajoin ennen loman alkamista.
2.10 Matkustajan, jonka fyysinen tai psyykkinen tila, vamma tai muu tarve vaatii lääkärin hoitoa tai muuta huolenpitoa matkan aikana, täytyy ilmoittaa asiasta matkanjärjestäjälle sopimuksen solmimishetkellä. Sellaisten matkustajien varauspyyntöä ei hyväksytä, joiden fyysinen tai psyykkinen kunto on sellainen, että heidän osallistumisensa risteilyyn olisi mahdotonta tai vaarallista heille tai muille, tai jotka tarvitsevat erityistä huolenpitoa tai sellaista apua, jota laivassa ei ole saatavissa risteilyn aikana.
2.11 Matkanjärjestäjän täytyy toimittaa matkustajalle sellaiset risteilyyn liittyvät tiedot, jotka eivät sisälly sopimusasiakirjoihin, mainoslehtisiin, Costa Cruisen verkkosivuihin tai muuhun mediaan, matkailualan säännöstön ehtojen mukaisesti hyvissä ajoin ennen loman alkamista.
2.12 Matkanjärjestäjä pidättää itsellään oikeuden olla soveltamatta näitä yleisiä ehtoja sopimuksen tiettyihin osiin (esimerkiksi ryhmät tai kannusteristeilyt) ja sellaisiin tarjouksiin liittyen, kuten kohta 2.3 edellä, joihin pätevät ajoittain annettavat erityisehdot. Ostettua ja taattua hyttiluokkaa ylemmän hyttiluokan myöntäminen ja/tai tarjouskampanja ei oikeuta matkustajaa saamaan kyseiseen hyttiluokkaan kuuluvia etuja ja oikeuksia. Edellisen mukaisesti myönnetyssä saman tai ylemmän tason hytissä ei välttämättä ole parivuodetta ja/tai se voi olla varustettu liikuntarajoitteisille vieraille.
2.13 Ennen sopimuksen solmimista matkustaja on velvoitettu hankkimaan riittävästi tietoa terveys- ja turvallisuusolosuhteista reitin käyntisatamissa. Sopimuksen solmiminen tarkoittaa, että matkustaja on tietoinen olosuhteista ja hyväksyy niihin liittyvät mahdolliset riskitekijät.
2.14 Matkailualan säännöstön 34 §:n mukaan matkustajille toimitaan kirjallisesti tiedot tarjolla olevien matkailupalvelujen pääpiirteistä.
2.15 Matkustajan, jolla on fyysinen tai henkinen tila, vamma tai muita lääketieteellistä tai erityistä hoitoa vaativia tarpeita matkan aikana, tulee ilmoittaa asiasta matkanjärjestäjälle ennen sopimuksen solmimista. Varausta ei voida vahvistaa, jos matkustajan fyysinen tai henkinen tila on sellainen, että hänen osallistumisensa risteilylle olisi mahdotonta tai vaarallista hänelle itselleen tai muille, tai joka tarvitsee erityistä huolenpitoa tai apua, jota ei ole saatavilla risteilyn aikana aluksella. Mikäli matkustaja kieltäytyy antamasta vaadittuja tietoja ja/tai asiakirjoja tai suostumasta pykälän mukaiseen terveystarkastukseen 10.8 näiden yleisten ehtojen mukaisesti, tämä johtaa sopimuksen purkautumiseen ilman oikeutta saada hyvitystä siitä lomapaketin osasta, joka on maksettu, ja/tai muista ostetuista palveluista.

3. Maksaminen

3.1 Sopimuksen teon yhteydessä matkustajan on maksettava varausmaksu, joka on ilmoitettu kohdassa 3. Maksu- ja peruutusehdot. Loppuosa on maksettava viimeistään 70 päivää ennen lähtöä. Mikäli kyseessä olevaan pakettiin kuuluu erikoishintainen lento, matkustajan on maksettava myös varausmaksu, joka on 100 % lentomatkan hinnasta.
3.1.1 Jos sopimus solmitaan alle 70 päivää ennen lähtöä, koko määrä tulee maksaa sopimuksen solmimishetkellä yhtenä suorituksena.
3.2 Loppumaksun maksamatta jättäminen edellä mainittuihin määräaikoihin mennessä on sopimusrikkomus, joka antaa oikeuden purkaa sopimus Italian siviililain artiklan 1456 nojalla ja velvoittaa maksamaan korvausta matkanjärjestäjän kärsimistä muista vahingoista.
3.3 Risteilylippu, joka on laillinen asiakirja ja oikeuttaa pääsyn alukseen, toimitetaan matkustajalle ennen matkaa, jos matka on kokonaisuudessaan maksettu ja sen tulee sisältää seuraavat tiedot: • kunkin matkustajan syntymäpäivä ja -paikka sekä matkapuhelinnumero • matkustajan passin tai henkilökortin numero ja voimassaoloaika sekä myöntämispäivämäärä ja -paikka voimassa olevien määräysten mukaisesti.
3.4 Matkustajan täytyy suorittaa kaikki maksut matkanjärjestäjän antamien ohjeiden mukaisesti tämän artiklan 3 ehtojen mukaisesti.
3.5 Kaikki maksuehdot ovat pakollisia, ja jos edellä mainittua loppumaksua ei makseta ja/tai matkanjärjestäjä ei vastaanota erääntyvää summaa edellä mainittuihin määräaikoihin mennessä, se on sopimusrikkomus, joka antaa oikeuden purkaa sopimus Italian siviililain artiklan 1456 nojalla, ja velvoittaa matkustajan maksamaan korvausta matkanjärjestäjän kärsimistä muista vahingoista.

4. Hinnat

4.1. Hinnat sisältävät kaiken mitä esitteessä, verkkosivuilla www.costacrociere.it, tarjouksessa ja/tai varauspyynnössä ja matkustajan kirjallisesti hyväksymässä varausvahvistuksessa ilmoitetaan. Hinnat eivät sisällä palvelumaksua, joka selostetaan esitteen ja verkkosivujen kohdassa ”Hyödyllistä tietoa”. Tämä maksu mainitaan risteilyn hinnan alla olevassa huomautuksessa, sekä verkkosivuilla että esitteessä. Palvelumaksu veloitetaan risteilyn päättyessä laivalla vietettyjen päivien todellisen määrän perusteella. Palvelumaksu voidaan veloittaa etukäteen ja etukäteen veloitettu palvelumaksu vahvistetaan matkustajan risteilylipussa. Hotellipalvelumaksun suuruus on vähintään 11 € / yö per aikuisilta ja yli 14-vuotiailta, 5,50 € / yö 4-14-vuotiailta lapsilta, alle 4-vuotiailta ei veloitusta.
Matkustajia pyydetään maksamaan myös seuraavat maksut: (i) 25 % paketin hinnasta nimen vaihtamisesta alla olevan artiklan 7 mukaisesti; (ii) 25 % paketin hinnasta, jos peruutus tapahtuu vähintään 70 päivää ennen lähtöä (ALL INCLUSIVE), 25 % paketin hinnasta, jos peruutus tapahtuu vähintään 70 päivää ennen lähtöä (MY CRUISE) alla olevan kohdan 6.4 mukaisesti; (iii) 25 % paketin hinnasta, jos matkustaja muuttaa risteilyn alkamispäivää tai reittiä vähintään 60 päivää ennen lähtöä.
Nämä lisämaksut ovat Maailman ympäri risteilyllä aiemmasta poikkeavat, ja niistä saa lisätietoa matkan myyjältä.
Jos paketti sisältää lennon, kuljetus lentokentälle ja takaisin sisältyy aina paketin hintaan. Mikäli matkapaketti, johon sisältyy erikoishintainen lento, peruutetaan, matkustajalta veloitetaan peruutuskuluna 100 % lentolipun hinnasta ja risteilyn hinnasta veloitetaan kulut kohdassa 7 ”Matkustajan peruuttaminen” määrättyjen ehtojen mukaisesti.
4.2 Kullekin risteilylle on myytävänä rajattu määrä hyttejä esitteessä mainituilla hinnoilla.
4.3 Matkailualan säännöstön artiklan 40 mukaisesti hintoja voidaan muuttaa siihen saakka, kun suunniteltuun lähtöpäivään on 20 päivää, mikäli hinnat nousevat risteilyohjelman julkaisuhetkellä voimassa oleviin hintoihin verrattuna johtuen (i) lentojen hinnan nousemisesta, (ii) laivan polttoainekustannusten nousemisesta ja (iii) lomapakettiin sisältyvien palvelujen, kuten laivaan nousemisen sekä maihinnousu- tai laskeutumismaksujen, tullien ja verojen nousemisesta satamissa tai lentokentillä. Paketin hintaero on seuraava: – tapauksessa (i) koskien lentoja, näiden yleisten ehtojen lopussa olevassa huomautuksessa ilmoitettujen kriteerien mukaan lasketun hinnan ja lähtöpäivän hinnan välinen ero; – tapauksessa (ii) hinta ei nouse, jos polttoainekustannukset nousevat alle 8 %. Jos polttoainekustannukset nousevat 8 %, esitteessä näkyvä alimman risteilyluokan hinta (pois lukien lennot, kuljetukset, satamamaksut, jäsenmaksut ja palvelumaksu) nousee 3 %. Nousu koskee kyseisen risteilyn kaikkia matkustajia ja kaikkia lähtöpäiviä. Esite on saatavissa verkkosivuilta www.costacrociere.it.; – tapauksessa (iii) tullien ja verojen nousun määrä kokonaisuudessaan Matkustajalla on oikeus hinnanalennukseen vastaavilla perusteilla hintojen laskiessa.
4.4 Hinnat ovat per henkilö. Jos lippuja jää käyttämättä tai tapahtuu peruutuksia, joiden seurauksena matkustaja on hytin ainoa matkustaja, hytistä on maksettava lisämaksu.

5, Matkan muutokset

5.1 Jos matkan ehtoihin joudutaan tekemään yksi tai useampi vähäinen muutos ennen matkapaketin alkamista, matkailualan säännöstön artiklan 40.1 mukaan matkanjärjestäjän täytyy ilmoittaa asiasta matkustajille kirjallisesti, kertoen millainen muutos on ja miten se vaikuttaa matkan hintaan.
5.2 Matkailualan säännöstön 40.2 kohdan mukaisesti, jos matkanjärjestäjä joutuu ennen matkapaketin alkamista tekemään merkittäviä muutoksia yhteen tai useampaan matkailupalvelujen pääasialliseen osaan (esim. määränpäähän, kulkuvälineeseen, kuljetusluokkaan, päivämääriin tai aikatauluihin) artiklan 34.1a mukaisesti, tai ei voi täyttää artiklan 36.5a mukaisia vaatimuksia, tai nostaa matkapaketin kokonaishintaa yli 8 %, matkustajalla on mahdollisuus joko hyväksyä muutos/muutokset tai perua sopimus ilman lisäkustannuksia kohdassa 5.3. määriteltyyn määräaikaan mennessä. Matkanjärjestäjä voi tarjota Matkustajalle vaihtoehtoisen lomapaketin.
5.3 Matkustajien täytyy ilmoittaa matkanjärjestäjälle (matkatoimiston kautta, jos niin haluavat) perumispäätöksestään kahden työpäivän kuluessa päivästä, jolloin he saivat tietää muutoksesta. Jos näin ei tehdä, muutos katsotaan hyväksytyksi.
5.4 Jos vaihtoehtoista järjestelyä ei ole saatavilla tai matkustaja ei hyväksy matkanjärjestäjän ehdottamia vaihtoehtoisia järjestelyjä, matkanjärjestäjän on – 14 päivän kuluessa peruutuspäivästä – palautettava kaikki matkustajan maksamat summat. Mikäli matkanjärjestäjän ehdottama vaihtoehtoinen paketti on arvoltaan edullisempi, asiakkaalla on oikeus vastaavaan hinnanalennukseen.
5.5. Jos matkapaketin alkamisen jälkeen matkanjärjestäjästä riippumattomien olosuhteiden vuoksi tämä ei voi tarjota merkittävää osaa – arvoltaan tai laadultaan – sopimuksessa taatusta matkailupalveluiden yhdistelmästä, tämän on ehdotettava asianmukaisia vaihtoehtoisia, mahdollisuuksien mukaan laadultaan vastaavia järjestelyjä matkan jatkamiseksi aikataulun mukaisesti, ilman matkustajalle aiheutuvia lisäkustannuksia. Jos tämä ei onnistu, matkustajalle korvataan hintaero, jos vaihtoehtoiset järjestelyt ovat laadultaan alemmat kuin alun perin varatut.
5.6. Mikäli vaihtoehtoisten järjestelyjen tarjoaminen ei ole mahdollista tai matkustaja hylkää järjestelyt siltä osin kuin ne eivät ole vertailukelpoisia matkapakettisopimuksessa alun perin sovittuihin tai jos korvaavan ratkaisun hinnanalennus ei ole riittävä, matkanjärjestäjä palauttaa matkustajalle aiheutuneen hintaeron. Mikäli matkanjärjestäjä rikkoo vaihtoehtoisen lomapaketin tarjoamista koskevia velvollisuuksiaan, sovelletaan matkailualan säännöstö artiklan kohtaa 42.5 kohtaa, eli tätä pidetään sopimusrikkomuksena.

6. Peruutus matkustajan toimesta

6.1 Matkailualan säännöstön artiklan 41 mukaan matkustaja voi irtisanoa sopimuksen ilman lisähintaa vain edellä artiklassa 5 mainituissa tapauksissa ja siinä annetuin ehdoin, sekä siinä tapauksessa, että lomapaketti peruuntuu jostain syystä ennen lähtöä, jos tämä ei ole matkustajan syytä. Matkustajalla, joka käyttää irtisanomisoikeuttaan, on oikeus vaihtoehtoiseen samanhintaiseen tai arvokkaampaan lomapakettiin ilman lisähintaa, alempiarvoiseen lomapakettiin hintaeron hyvityksellä. Muuten hänelle hyvitetään jo maksettu summa seitsemän työpäivän kuluessa sopimuksen irtisanomisesta peruutuksesta.
6.2 Matkustajalta, joka irtisanoo sopimuksen muista kuin edellisessä kappaleessa määritellyistä syistä, veloitetaan seuraavat summat prosenttiosuutena paketin hinnasta:

Yli 70 vuorokautta ennen lähtöä peruutusmaksu on 25 % matkan kokonaishinnasta

69 – 30 vuorokautta ennen lähtöä peruutusmaksu on 50 % matkan kokonaishinnasta

29 – 15 vuorokautta ennen lähtöä peruutusmaksu on 75 % matkan kokonaishinnasta

14 – 0 vuorokautta ennen lähtöä peruutusmaksu on 100 % matkan kokonaishinnasta

Jos varausmaksu on suurempi kuin prosentuaalinen peruutuskulu, tällöin varausmaksu on peruutuskulu.

 

Maailman ympäri -risteilyissä sekä osaristeilyissä:

270 vuorokauteen saakka ennen lähtöä peruutusmaksu on 15 % matkan kokonaishinnasta

269 – 90 vuorokautta ennen lähtöä peruutusmaksu on 25 % matkan kokonaishinnasta

89 – 30 vuorokautta ennen lähtöä peruutusmaksu on 50 % matkan kokonaishinnasta

29 – 0 vuorokautta ennen lähtöä peruutusmaksu on 100 % matkan kokonaishinnasta

6.3 Jos vakuutus kattaa peruutuksen, matkanjärjestäjälle täytyy ilmoittaa siitä samaan aikaan, kun vakuuttajalle esitetään korvausvaatimus. Jos yllä olevan kohdan 6.2 ehtojen mukaan erääntyvä summa eroaa vakuutusyhtiön maksamasta summasta, matkustajan on maksettava erotus.
6.4 Jos risteilyn mukana ostettua lentomatkaa ei käytetä, tällöin sovelletaan lentoyhtiön ja/tai lentomatkasopimuksen sakkoja tai muita asiaankuuluvia yleisiä sopimusehtoja.
6.5 Matkailualan säännöstön artiklan 32 mukaan verkkosivuston www.costacrociere.it kautta tehdyissä varauksissa oikeus sopimuksen irtisanomiseen on nimenomaisesti poissuljettu.

7. Nimen muutokset

7.1 Matkustaja, joka ei pääse risteilylle, voi lisätä uuden matkustajan varaukseen edellyttäen että: a) matkustaja ilmoittaa matkanjärjestäjälle nimenmuutoksen tiedot kirjallisesti vähintään 7 työpäivää ennen lähtöpäivää; b) ei ole mitään passeihin, viisumeihin, terveystodistuksiin, hotellimajoitukseen, kuljetuspalveluihin tai muihin tekijöihin liittyviä syitä, jotka voisivat estää uutta matkustajaa ottamasta osaa risteilyyn samoilla ehdoilla kuin alkuperäinen matkustaja; c) uusi matkustaja maksaa matkanjärjestäjälle alla kohdassa 7.2 mainitun maksun ja, jos paketti sisältää lentohinnan, lentoyhtiön nimenmuutoksesta veloittamat palvelumaksut.
7.2 Joka tapauksessa matkustaja maksaa nimenmuutoksesta veloitettavan palvelumaksun 100 € per henkilö. Alkuperäinen matkustaja on myös yhdessä uuden vieraan kanssa vastuussa loppusumman maksamisesta sekä yllä kohdassa 7.1c mainittujen summien maksamisesta.
7.3 Risteilylippua voi siirtää vain, jos nimenmuutos tehdään edellisten kappaleiden mukaisesti.
7.4 Oikeus tehdä nimenmuutos edellisten kappaleiden mukaisesti riippuu sitovissa säännöissä määrätyistä, erityisesti turvallisuutta koskevista poissulkemisista ja rajoituksista, joita sovelletaan niihin yksittäisiin palveluihin, joista lomapaketti koostuu.
7.5 Nimenmuutospyyntö, joka on tehty muusta syystä kuin siitä, että matkustaja ei pysty käyttämään lomapakettia, tai kohdan 7.1 mukaisen määräajan jälkeen katsotaan matkanjärjestäjän toimesta täydeksi peruutukseksi, ja uudelta matkustajalta vaaditaan uusi varaus. Tässä tapauksessa alkuperäinen matkustaja vastaa yllä kohdassa 6.2 määritellyistä maksuista ja uusi matkustaja vastaa lomapaketin täyden hinnan maksamisesta.

8. Peruutus matkanjärjestäjän toimesta

Matkanjärjestäjä voi irtisanoa lomapakettisopimuksen ja palauttaa matkustajalle paketista maksetut summat kokonaisuudessaan ilman, että sen tarvitse maksaa korvauksena ylimääräistä summaa, jos: a) pakettia ostavien henkilöiden määrä on pienempi kuin sopimuksen edellyttämä vähimmäismäärä ja matkanjärjestäjä ilmoittaa matkustajalle sopimuksen purkamisesta viimeistään (i) 20 päivää ennen matkapaketin alkamista, jos matka kestää yli kuusi päivää, (ii) 6 päivää ennen matkapaketin alkamista, kun matka kestää 2-6 päivää, b) Järjestäjä ei voi toteuttaa sopimusta väistämättömien poikkeuksellisten olosuhteiden vuoksi ja ilmoittaa matkustajalle sopimuksen purkamisesta ilman aiheetonta viivytystä matkapaketin alkamisesta.

9. Matkustajan velvollisuudet

9.1 Matkustajalla täytyy olla oma henkilökohtainen passi tai muu asianmukainen matkustusasiakirja kansallisuudesta riippuen kaikkiin reitille sisältyviin maihin, sekä mahdollisesti vaadittavat loma- ja läpikulkuviisumit ja terveystodistukset.
9.2 Matkustajan käyttäytyminen ei saa häiritä muiden matkustajien turvallisuutta, mukavuutta, hyvinvointia tai viihtymistä. Matkustajien tulee käyttäytyä harkitusti, noudattaa matkanjärjestäjän antamia ohjeita ja noudattaa matkaa koskevia hallinnollisia ja lakisääteisiä määräyksiä.
9.3 Matkustajat eivät saa laivaan tuoda kauppatavaraa, eläviä eläimiä, aseita, ampumatarvikkeita, räjähdysaineita tai herkästi syttyviä, myrkyllisiä tai vaarallisia aineita ilman matkanjärjestäjän kirjallista lupaa. On myös kiellettyä tuoda laivaan ja/tai käyttää hytissä sähkölaitteita, mukaan lukien silitysraudat, vedenlämmittimet, vedenkeittimet, sähköliedet, hiustenkuivaajat ja lämmityslaitteet, mutta ei rajoittuen näihin.
9.4 Matkustaja on vastuussa matkanjärjestäjän kärsimistä vahingoista, jotka aiheutuvat edellä mainittujen velvollisuuksien noudattamatta jättämisestä. Matkustaja on erityisesti vastuussa laivalle, sen kalustukselle ja laitteistolle aiheutetuista vahingoista, muille matkustajille ja kolmansille osapuolille aiheutetuista tappioista ja vahingoista, sekä minkä tahansa risteilyyn kuuluvan maan satamaviranomaisten, tullivirkailijoiden, terveysviranomaisten ja muiden virkailijoiden matkanjärjestäjälle määräämistä sakoista, rangaistusmaksuista ja kuluista.
9.5 Matkustajan täytyy tarjota matkanjärjestäjälle kaikki asiakirjat ja tiedot, joita matkanjärjestäjä voi vaatia käyttääkseen regressioikeuttaan matkustajan puolesta suhteessa kolmansiin osapuoliin, joita voidaan pitää vastuullisina matkustajan kärsimästä tappiosta tai vahingosta, ja matkustaja vastaa matkanjärjestäjälle aiheutuneesta regressioikeuteen liittyvästä haitasta, jos se johtuu tämän lausekkeen noudattamatta jättämisestä.
9.6 Matkustajan täytyy tarjota matkanjärjestäjälle kaikki tiedot, mitä tarvitaan turvallisuusvaatimusten noudattamiseen ja erityisesti sellaiset, jotka on määrätty neuvoston direktiivissä 98/41/EY ja Italian ministeriön asetuksessa 10.13.1999. Tietojen kerääminen ja käsittely (mukaan lukien kuvat) täytyy suorittaa noudattaen direktiivissä 95/46/EY ja EU:n GDPR-asetuksessa 679/2016 määriteltyjä periaatteita.
9.7 Matkustajan tulee osallistua turvallisuusohjeistuksiin ja hätäharjoituksiin, joita matkanjärjestäjä järjestää laivassa. Jos tätä vaatimusta ei täytetä, Italian merenkulkulain artiklan 186 nojalla ja kohdan 9.2 mukaan laivan kapteeni voi ryhtyä asianmukaisiin toimenpiteisiin, joihin kuuluu kyseisen matkustajan kurinpidollinen poistaminen laivasta.
9.8 Covid-19-pandemian hillitsemiseksi ja kaikkien aluksella olevien terveyden ja turvallisuuden turvaamiseksi matkustajan on toimitettava kaikki alukseen nousemiseen tarvittavat terveysasiakirjat ja tiedot. Lisäksi matkustajan tulee antaa totuudenmukaiset ja tarkat terveysilmoitukset lähtöselvityksen yhteydessä (verkossa tai satamassa) ja suostua lämpötilan mittaukseen, seulontaan ja lääkärintarkastuksiin ennen laivaan nousua ja risteilyn aikana. Matkanjärjestäjä varaa oikeuden evätä laivaan pääsy/poistaa matkustaja, jos hänen terveydentilansa tai pyydetyt tiedot merkitsevät sitä, että matkustaja ei saa matkustaa voimassa olevien terveys- ja turvallisuusmääräysten mukaisesti. Jos matkustaja kieltäytyy toimittamasta vaadittuja tietoja ja/tai asiakirjoja tai suostumasta terveystarkastukseen, kyseessä on artiklan 2.15 mukainen sopimusrikkomus, mikä johtaa varauksen peruuntumiseen ilman oikeutta saada palautusta lomapaketin toteutumatta jääneestä osasta ja/tai muista ostetuista siihen liittyvistä palveluista.
9.9 Edellisen lisäksi matkustajan tulee toimia matkanjärjestäjän Covid-19-pandemian hillitsemiseksi toteuttamien menettelyjen mukaisesti, jotka liittyvät sosiaaliseen etäisyyteen, retkiin, maskin käyttöön ja hygieniakäytäntöihin. Näitä menettelyjä päivitetään jatkuvasti lain mukaan. Mikäli näitä menettelyjä ei noudateta, Matkustaja poistuu aluksesta ilman oikeutta saada takaisin maksamansa summa lomapaketin tarjoamatta jääneestä osasta ja/tai muista ostetuista siihen liittyvistä palveluista.

10. Kapteenin toimivalta

10.1 Laivan kapteenilla on oikeus pidättää lasti, ohjata laivaa ilman luotsia, hinata ja avustaa muita aluksia missä tahansa olosuhteissa, poiketa suunnitellusta reitistä, muuttaa reittiä, mennä mihin tahansa satamaan (olipa se laivan reitillä tai ei) tai siirtää matkustajia ja tämän matkatavaroita toiseen alukseen, jotta matka etenisi.
10.2 Matkustaja on laivan kapteenin kurinpidollisen toimivallan alaisena, kun kyseessä on aluksen ja merenkulun turvallisuus. Matkustajan tulee erityisesti noudattaa kaikkia laivassa annettuja ohjeita ja käskyjä, mukaan lukien turvallisuusohjeistuksiin ja hätäharjoituksiin liittyvät ohjeet ja käskyt kohdan 9.7 mukaisesti. Jos kapteenin mielestä matkustaja ei pysty aloittamaan tai jatkamaan risteilyä tai hänen fyysinen tai psyykkinen kuntonsa muodostaa riskin alukselle tai jonkun toisen vieraan tai miehistön jäsenen terveydelle ja turvallisuudelle, tai hänen käytöksensä on sellaista, että se voi vaikuttaa muiden matkustajien viihtymiseen, kapteenilla on oikeus kyseessä olevasta tapauksesta riippuen a) estää matka, b) määrätä matkustaja poistumaan laivasta missä tahansa satamassa, c) kieltää matkustajan poistuminen laivasta tietyssä satamassa, d) eristää matkustaja laivan tietylle alueelle tai kieltää matkustajan osallistuminen tiettyihin aktiviteetteihin laivassa. Lentoyhtiöt ja muut palveluntarjoajat voivat tehdä itsenäisesti samankaltaisia toimenpiteitä laissa tai sopimuksessa myönnettävän kurinpidollisen toimivallan mukaisesti. Tässä suhteessa matkanjärjestäjä ei ole vastuussa näistä lentoyhtiöistä tai palveluntarjoajista.
10.3 Matkanjärjestäjällä ja laivan kapteenilla on vapaus noudattaa mitä tahansa jonkin valtion hallituksen tai viranomaisten antamia määräyksiä tai ohjeita tai jonkun henkilön antamia määräyksiä tai ohjeita, joka toimii tai väittää toimivansa hallituksen tai viranomaisten puolesta tai valtuuttamana, tai jonkun henkilön antamia määräyksiä tai ohjeita, jolla on sotavahinkovakuutuksen ehtojen mukaan oikeus antaa sellaisia määräyksiä tai ohjeita. Jos sellaisen määräyksen tai ohjeen takia tehdään jotain tai ei tehdä jotain, sitä ei pidetä poikkeamana sopimuksesta tai sopimusrikkomuksena. Matkustajien tai matkatavaroiden poistaminen laivasta sellaisen määräyksen tai ohjeen perusteella katsotaan velvollisuuden asianmukaiseksi täyttämiseksi sopimuksen mukaisesti, ja vapauttaa matkanjärjestäjän velvollisuudesta matkustajien matkan jatkamiseen tai kotiuttamiseen liittyen.

11. Turvallisuus ja pidätysoikeus

Matkanjärjestäjällä on oikeus pitää matkustajan matkatavaroita tai muuta omaisuutta hyvityksenä maksuista, jotka matkustaja on velkaa laivassa ostetuista tavaroista ja palveluista.

12. Majoitus laivassa tai hotellissa

12.1 Matkanjärjestäjällä on oikeus antaa matkustajalle erilainen hytti kuin mitä on varattu, jos se kuuluu samaan tai ylempään hyttiluokkaan.
12.2 Jos pakettiin sisältyy hotelli ja sillä ei ole virallista luokitusta, ulkomainen hotellimajoitus täytyy luokitella käyttäen suunnilleen vastaavaa luokitusjärjestelmää kuin Italiassa on voimassa.

13. ja 14. Matkan järjestäjän vastuut ja vastuun rajoitus

13.1 Matkanjärjestäjä vastaa matkustajan kärsimistä vahingoista, jotka johtuvat sopimukseen perustuvien palveluiden täyttämättä jättämisestä kokonaan tai osittain, riippumatta siitä ovatko ne matkanjärjestäjän itse tuottamia vai kolmannen osapuolen palveluntarjoajien tuottamia. Matkanjärjestäjää ei pidetä vastuullisena, jos vahingot on aiheuttanut matkustaja (mukaan lukien matkustajan itsenäisesti suorittamat toimet turistipalvelujen toimittamisen aikana), kolmas osapuoli, joka ei ole sopimukseen perustuva palveluntarjoaja, odottamaton tapaus, ylivoimainen este, tai olosuhteet, joita matkanjärjestäjä toimiessaan asianmukaista huolellisuutta noudattaen ei ole kyennyt ennakoimaan tai välttämään.
13.2 Kaikki vapautukset, vastuun rajoitukset, vastuuvapauslausekkeet ja poikkeukset, joita matkanjärjestäjä voi lainata tämän sopimuksen nojalla, voidaan laajentaa koskemaan henkilöitä, jotka ovat, tai joiden katsotaan olevan matkustajan työntekijöitä, edustajia, kumppaneita, agentteja, alihankkijoita tai avustajia, jotka toimivat missä tahansa asemassa, sekä matkanjärjestäjän vakuutuksenantajia.
14.1 Matkanjärjestäjän maksettava korvaus ei ole koskaan suurempi kuin komission asetuksessa (EY) nro 329/2009 ja voimassa olevissa kansallisissa ja kansainvälisissä laeissa säädetty palvelusuorituksen laiminlyöntiä koskeva korvausvastuun raja.
14.2 Jos matkanjärjestäjä on myös laivanvarustamo ja/tai risteilyyn käytettävän laivan omistaja ja/tai liikennöijä ja/tai vuokraaja, vastuun rajoitusta koskevat nykyiset lait tai komission asetuksen (EY) no. 392/2009 sovellettavissa olevat ehdot ja myöhemmät muutokset ovat edelleen voimassa.

15. Retket

15.1 Esitteessä julkaistut rannikkoretkien hinnat ja reitit ovat vain suuntaa antavia ja voivat muuttua. Retkien ajat ja reitit voivat muuttua sekä ulkoisista olosuhteista (esim. sääolosuhteet, lakot, kuljetusten viivästymiset yms.) että retken järjestäjien toimintaan liittyvistä vaatimuksista johtuen.
15.2 Jos retki peruuntuu johtuen teknisistä syistä, ylivoimaisesta esteestä tai siitä, että retkelle ei saada osallistujien vähimmäismäärää, Costa Cruises hyvittää sen asianosaisille matkustajille.
15.3 Jos erikseen ei mainita, retkiä ei ole erityisesti suunniteltu henkilöille, joilla on fyysisiä rajoitteita. Costa voi kuitenkin pyydettäessä suositella retkiä, jotka on tarkoitettu helpoiksi. Retket, jotka sopivat matkustajille, joilla on lieviä liikuntarajoitteita, on merkitty erityisellä symbolilla. Siksi matkanjärjestäjä suosittelee, että vieraat hankkivat ennen retken ostamista mahdollisimman paljon tietoa internetistä, esitteestä tai soittamalla palvelunumeroon, ja selvittävät ovatko retket, joista he ovat kiinnostuneita, sopivia liikuntarajoitteisille matkustajille.
15.4 Tietyn tyyppisiin retkiin saatetaan niiden luonteesta johtuen (esim. matkustajien ajaminen ajoneuvoilla itse) soveltaa erityisiä ehtoja, vaatimuksia tai sääntöjä.

16. Lentokuljetus

16.1 Kun lentoliikenteen harjoittaja antaa matkustajan nimellä lentolipun ja matkustaja hyväksyy sen, matkustajan ja lipun antavan lentoliikenteen harjoittajan välillä solmitaan lentomatkustussopimus.
16.2 Costa Cruises ei toimi missään ominaisuudessa lentoliikenteen harjoittajana suhteessa minkään tyyppiseen lentokuljetukseen. Lentokuljetuksista vastaa ainoastaan määrätty lentoliikenteen harjoittaja (ja/tai heidän nimeämänsä edustajat) kaikkine asiaan liittyvine riskeineen ja vastuineen. Siksi Costa Cruises ei ole vastuussa mistään tappioista tai vahingoista, joita voi aiheutua suoran tai täydentävän lentoliikenteen harjoittajan toimista tai laiminlyönneistä. Lentokuljetussopimuksen ja siihen sovellettavien lakien (Montrealin yleissopimus 28.5.1999, asetus (EY) nro 889/2002 ja kansallinen lainsäädäntö) mukaiset matkustajan oikeudet, mukaan lukien matkustajan oikeus saada korvausta kuolemasta tai loukkaantumisesta, tarkoittavat matkustajan oikeutta vaatia hyvitystä tai korvausta toimivalta lentoliikenteen harjoittajalta. Asetuksen (EY) nro 785/2004 mukaiset velvollisuudet ovat yksin lentoliikenteen harjoittajan vastuulla.
16.3 Jos voimassa oleva lentolippu ei ole Costa Cruisen matkustajalle toimittamien asiakirjojen mukana, matkustajan täytyy kysyä sitä kysyä suoraan lentoliikenteen harjoittajalta, jonka tulee varmistaa, että se annetaan ja – antamiseen asti – tehdä järjestelyjä lipun turvallista säilytystä varten omissa tiloissaan logistisista syistä ja taata, että lippu on voimassa olevien sääntöjen mukainen. Lentoliikenteen harjoittajan tulee myös taata, että lippu annetaan matkustajalle välittömästi ja ehdoitta heidän kustannuksellaan, ja kaikki edellä mainitut järjestelyt on taattu myös Costa Cruiselle.
16.4 Asetuksen (EY) nro 261/2004 mukaiset velvollisuudet ovat yksinomaan toimivan lentoliikenteen harjoittajan vastuulla, kuten edellä mainitussa asetuksessa määritellään ja tässä suhteessa Costa Cruises ei hyväksy mitään vastuuta, ei matkanjärjestäjän ominaisuudessa tai muuten. Sen mukaan matkustajan asetuksen (EY) nro 261/2004 ehtojen mukaisesti esittämät vaatimukset tulee esittää suoraan toimivalle lentoliikenteen harjoittajalle. Käyttäessään oikeuksiaan suhteessa lentoliikenteen harjoittajaan edellä mainitun asetuksen mukaisesti matkustajan tulee noudattaa kriteerejä, joiden mukaan lomapaketin suojaamiseksi kokonaisuudessaan on tehtävä kaikki mahdollinen, eikä rajoittaa matkanjärjestäjän tämän sopimuksen ja voimassa olevien asetusten mukaisia oikeuksia.
16.5 Costa Cruises lähettää matkustajalle matka-asiakirjojen mukana tarkat tiedot lentojärjestelyistä. Costa Cruisen matkustajalle asiakirjojen mukana lähettämät lentotiedot, lentokuljetukseen liittyvät varoitukset tai tiedot sekä siihen liittyvät voimassa olevat lakiin ja sopimukseen perustuvat säännöt, on tarkoitettu ainoastaan tiedoksi. Matkustajille annetaan tiedot lentoyhtiöistä, lentojen numeroista, aikatauluista ja lentokentistä noin kaksi viikkoa ennen lähtöä.
16.6 Paperilla julkaistu materiaali, tavaramerkit, logot tai muut kohdan 16.5 mukaisissa asiakirjoissa olevat Costa Cruisen tunnuselementit ovat vain tulostustarkoituksia varten eikä niitä tule tulkita muutokseksi tai korjaukseksi eikä sillä katsota olevan mitään yhteyttä tämän artiklan muihin ehtoihin.
16.7 Lentoliikenteen harjoittajan yleiset ehdot ja kuljetussopimus ovat voimassa, jos matkustaja irtisanoo sopimuksen ja/tai ei käytä lentoyhtiötä.

17. Lääkäri ja 18. Arvoesineet

17.1 Jos matkustaja tarvitsee lääkärin hoitoa ollessaan laivalla, lääkäriasema tarjoaa palveluja hinnaston mukaiseen hintaan.
17.2 Laivan lääkärin näkemys siitä, onko vieras riittävän hyvässä kunnossa noustakseen laivaan tai jatkaakseen risteilyä, on lopullinen ja sitova kyseiselle matkustajalle.

18. Matkustajan mukavuuden ja turvallisuuden takia laivassa on kassakaappi. Matkanjärjestäjä ei hyväksy mitään vastuuta käteisestä, asiakirjoista, arvopapereista, koruista tai muista arvoesineistä, joita ei pidetä kassakaapissa.

19. Apu, 20. Valitukset ja 21. Vakuutusturva

19. VELVOLLISUUS TARJOTA APUA Matkanjärjestäjän velvollisuus tarjota apua matkustajalle rajoittuu sopimuksen alaisten palvelujen ja muiden lakisääteisten velvollisuuksien asianmukaiseen suorittamiseen.
20. VALITUKSET JA VAATIMUKSET Matkailualan säännöstön artiklan 49 mukaan matkustajan täytyy tehdä matkanjärjestäjälle esitettävät vaatimukset koskien mahdollisia laiminlyöntejä risteilyn organisoinnissa tai toteuttamisessa kirjallisesti viimeistään kahden (2) kuukauden kuluttua risteilyn paluupäivämäärästä.
21.MATKAN PERUUNTUMISEEN, LÄÄKÄRIN HOITOON JA MATKATAVAROIHIN LIITTYVÄ VAKUUTUSTURVA
21.1 Koronaturvan sisältämä matkavakuutus on pakollinen. Varustamo suosittelee matkustajaa hankkimaan peruutusturvan sisältävän matkavakuutuksen niin, että se on voimassa jo varauksen vahvistamishetkellä.
21.2 Vakuutusturva on matkustajan ja vakuutusyhtiön välinen sopimus ja kaikki vakuutusehdoista aiheutuvat velvollisuudet ja vastuut ovat yksinomaan matkustajan vastuulla.

22. Yhdysvaltoihin matkustava risteilyasiakas

Yhdysvaltain kotimaan turvallisuuslaitos (the Department of Homeland Security) ja Yhdysvaltain tulli- ja rajaturvallisuuslaitos (the United States Customs and Border Protection) ovat luoneet turvallisen verkkosivuston, jolla sinä tai kolmas osapuoli voi täyttää sähköisen lomakkeen matkustusluvan hakemista varten. Annettuasi tarvittavat tausta- ja matkustustiedot tietoturvallisella verkkosivustolla, järjestelmä käsittelee hakemuksesi ja päättää, voitko matkustaa Yhdysvaltoihin Visa Waiver -ohjelman alaisuudessa ilman viisumia. Järjestelmä antaa automaattisen vastauksen, ja ennen lentokoneeseen nousua lentoyhtiö tarkistaa matkustuslupasi voimassaolon sähköisesti Yhdysvaltain tulli- ja rajaturvallisuuslaitokselta. Matkustuslupa on voimassa kaksi vuotta myöntämispäivästä tai kunnes passisi vanhenee, mikäli näin tapahtuu ennen kahden vuoden määräaikaa. Matkustuslupahakemukset jätetään vähintään 72 tuntia ennen matkustamista. Matkustuslupahakemukset tehdään Internetissä osoitteessa: https://esta.cbp.dhs.gov. Sivun oikeasta yläkulmasta voit valita suomenkielisen sivuston. Täyttöohjeet löydät osoitteesta https://esta.cbp.dhs.gov/esta/WebHelp/helpScreen_fi.htm. Jos tiedät tarvitsevasi viisumin ota yhteys USAn konsulaattiin, tarkempia tietoja löytyy osoitteessa https://fi.usembassy.gov

Tietosuojailmoitus

Pykälän nro 196 30.6.2003 artiklan 13 nojalla – Italian henkilötietojen suojaussäännöstö (jäljempänä “tietosuojasäännöstö”), Costa Crociere S.p.A. Ilmoittaa täten, että lomapaketin ostamisen aikana antamiasi henkilötietoja (jäljempänä ”tiedot”) tai muuten risteilysi seurauksena saatuja tietoja käsitellään tietosuojasäännöstön mukaisesti.
Tietojen käsittelyn tarkoitus Tietojasi käsitellään manuaalisesti tai elektronisesti, joka tapauksessa käyttäen kehittyneimpiä turvatoimenpiteitä yksityisyyden ja luottamuksellisuuden takaamiseksi seuraaviin tarkoituksiin: a) sopimussuhteen viimeistelyyn, hallintaan ja toteuttamiseen sinun ja Costa Cruisesin välillä; b) laissa, asetuksissa, kansallisessa ja EU-lainsäädännössä säädettyjen velvollisuuksien sekä oikeusviranomaisten toimenpiteistä johtuvien velvollisuuksien täyttämiseen; c) tilastojen käsittelyyn ja markkinatutkimuksen suorittamiseen tehden tiedoista anonyymejä; d) hankkeiden toteuttamiseen, joiden tarkoituksena on tehdä matkastasi mukava ja taata viihteen korkea taso (esim. juhlat, valokuvien ja videoiden ottaminen, pelit yms.) laivalla. Liittyen ammattikuvaajien laivoillamme olevista vieraista ottamiin kuviin, videoihin ja muihin visuaalisiin esityksiin, jotka auttavat tekemään risteilykokemuksestasi unohtumattoman, haluaisimme muistuttaa, että jos et halua tulla kuvatuksi tai videoiduksi tai näkyä Photo Shopin näyttötaululla olevissa kuvissa, voit pistäytyä Photo Shopissa, joka ottaa huomioon pyyntösi olla osallistumatta. Valokuvat, joissa näyt, poistetaan vain, jos teet sitä varten erityisen pyynnön; e) Costa Cruisesin, konsernin Italiassa ja ulkomailla olevien yritysten ja/tai Costan kaupallisten kumppanien mainostoimintojen suorittamiseen, mukaan lukien automatisoidut keinot (sähköposti, tekstiviesti yms.), joihin lain vaatiessa tarvitaan nimenomainen suostumuksesi. Costa Cruises voi erityisesti käyttää lomapakettia ostaessasi antamaasi sähköpostiosoitetta lähettääkseen tietoa ja tarjouksia, jotka liittyvät Costa Cruisesin markkinoimiin vastaaviin palveluihin ja tuotteisiin, myös ilman suostumustasi, ellet vastusta sitä. Costa Cruises ilmoittaa sinulle, että voit lopettaa nämä kaupalliset, elektroniset viestit milloin tahansa sähköpostiviestin alaosassa olevan ”Lopeta tilaus” -linkin kautta tai lähettämällä pyynnön alla oleviin osoitteisiin; f) nimenomaisella suostumuksellasi profilointiin elektronisia keinoja käyttäen, ostokäyttäytymisen ja kuluttajien tapojen analysointiin ja markkinatutkimusten tekemiseen, joiden tavoitteena on parantaa Costa Cruisesin tarjoamia palveluja ja kaupallisia tietoja, ja räätälöidä niitä sopimaan toiveisiisi paremmin. Näitä tietoja käsitellään Italian tietokomissaarin (”komissaari”) vaatimien takuiden ja toimenpiteiden mukaisesti, kuten alla olevassa kappaleessa kuvataan tarkemmin.
Profilointi Kuten edellä mainittiin, lomapakettia ostettaessa annettavia henkilötietoja (esim. nimi, osoite jne.) ja Costa Cruisesin risteilyn aikana saamia tietoja (esim. tehdyt ostot) voidaan käyttää nimenomaisella suostumuksellasi profiloinnin tekemiseen, jonka tavoitteena on parantaa Costa Cruisesin tarjoamia palveluja ja kaupallisia tietoja, ja räätälöidä niitä sopimaan toiveisiisi paremmin. Näitä tietoja syötetään profilointitietokantaan vain nimenomaisella suostumuksellasi. Haluamme korostaa, että jotkut tiedot, joita voitaisiin käyttää profilointiin, syötetään joka tapauksessa erilliseen tietokantaan, jos sellaista tietoa tarvitaan pyydetyn palvelun tarjoamista varten. Jos suostut tietojesi käsittelyyn profilointia varten, tähän tarkoitukseen kerättyjä tietoja hallitsevat Costa Cruisesin työntekijät, jotka on erityisesti nimetty käsittelemään tietoja tietosuojasäännöstön mukaisesti. Komissaarin vaatimien takuiden ja toimenpiteiden mukaisesti profilointitarkoitukseen kerättävät ja käsiteltävät tiedot tallennetaan enintään kymmenen (10) vuoden ajaksi, jonka jälkeen ne poistetaan automaattisesti tai tehdään pysyvästi anonyymeiksi.
Haluaisimme ilmoittaa, että voit käyttää profilointiin liittyen oikeuksiasi tietosuojasäännöstön artiklan 7 mukaisesti, kuten alla selostetaan tarkemmin.
Tietojen välittäminen Tietosi voidaan luovuttaa johonkin seuraavista kategorioista kuuluville osapuolille vain edellä mainittuihin tarkoituksiin: – tytäryhtiöt, jotka kuuluvat samaan konserniin kuin Costa Cruises; – henkilöt, yritykset, yhdistykset tai ammatilliset toimielimet, jotka tarjoavat palveluja, apua ja konsultointia Costa Cruisesille; – osapuolet, joiden oikeus saada tiedot perustuu oikeusviranomaisten antamiin tuomioihin ja muihin päätöksiin tai kieltoihin, mukaan lukien satamaviranomaiset maihinnousupaikoissa. Tiedot voidaan luovuttaa myös henkilöille, joita on opastettu suorittamaan määritetyt käsittelytoimenpiteet Costa Cruisesin puolesta; nämä voivat olla Costan työntekijöitä, jotka toimivat tietojenkäsittelypäällikköinä ja/tai tietojenkäsittelijöinä, ja ulkopuolisia osapuolia, jotka toimivat tietojenkäsittelijöinä tai rekisterinpitäjinä. Tiedot voidaan siirtää ulkomaille, kolmansille osapuolille EU:ssa ja EU:n ulkopuolella olevissa maissa edellä mainittuihin tarkoituksiin. Tietojen toimittamista vaaditaan sopimuksen täytäntöön panemista varten.
Arkaluontoiset tiedot Antamasi tiedot voivat sisältää tietoja, jotka määritellään tietosuojasäännöstössä ”arkaluontoisiksi”. Sellaisia tietoja voidaan käsitellä vain kirjallisella suostumuksellasi. Sellaisten tietojen antamatta jättäminen voi estää Costa Cruisesia täyttämästä sopimusvelvoitteitaan. Erityisesti terveyttäsi ja sairauksiasi koskevia tietoja voidaan käsitellä nimenomaisella suostumuksellasi terveys- ja turvallisuustarkoituksiin, kun se on tarpeen terveydenhoitopalvelujen tarjoamista varten, ja tarkoituksiin, jotka liittyvät, laissa, asetuksissa, kansallisessa ja EU-lainsäädännössä säädettyjen velvollisuuksien sekä oikeusviranomaisten toimenpiteistä johtuvien velvollisuuksien täyttämiseen.
Seuraukset tietojen ja suostumuksen antamatta jättämisestä Sinun ei ole pakko antaa henkilötietojasi, mutta jos tietoa, joka on merkitty ”pakollinen”, ei anneta, emme ehkä pysty toimittamaan pyydettyä palvelua tai palvelun osaa ja et pysty käyttämään kyseistä palvelua. Vapaaehtoisesti, omalla suostumuksellasi antamasi tiedot, joita ei ole merkitty ”pakollinen”, auttavat Costa Cruisesia parantamaan tarjoamiaan palveluja ja räätälöimään niitä sopimaan paremmin matkustajien toiveisiin. Jos et suostu tietojesi käyttämiseen markkinointi-, markkinatutkimus- ja profilointitarkoituksiin ja ostokäyttäytymisesi analysointiin, se ei vaikuta pyytämäsi palvelun toimittamiseen, mutta se estää Costa Cruisesia, konsernin yrityksiä ja kaupallisia kumppaneita tarjoamasta sinulle kaupallisia palveluja ja tietoja, jotka sopivat paremmin toiveisiisi.
Rekisterinpitäjä ja tietojen käsittelijät Rekisterinpitäjä on Costa Crociere S.p.A., jonka pääkonttori on osoitteessa Piazza Piccapietra 48, Genova (Italia). Jotta pyydetty palvelu voidaan suorittaa asianmukaisesti, henkilötiedot voidaan paljastaa Costa Cruisesin työntekijöille, jotka toimivat tietojenkäsittelypäällikköinä ja/tai tietojenkäsittelijöinä, sekä kolmannen osapuolen yrityksille tai Costan tytäryhtiöille, mukaan lukien sivuliikkeet Italiassa ja ulkomailla, jotka ovat palveluntarjoajia ja toimivat itsenäisinä rekisterinpitäjinä tai tietojen käsittelijöinä, ja suorittavat toimintoja, jotka liittyvät tiukasti kyseisten palvelujen tuottamiseen ja ovat sille välttämättömiä. Luettelon rekisterinpitäjistä/tietojen käsittelijöistä voi saada yrityksestä näistä osoitteista: info@costa.it tai Costa Crociere SpA Piazza Piccapietra 48, 16121 Genova (Italia), ATT: Sales & Marketing Privacy Manager.
Oikeutesi Sinulla on oikeus koska tahansa käyttää tietosuojasäännöstön artiklassa 7 annettuja oikeuksia, koskien myös profilointia, mukaan lukien oikeudet saada vahvistus siitä, onko sinua koskevia henkilötietoja olemassa; että sinulle ilmoitetaan tietojen sisällöstä ja lähteestä; tarkistaa pitävätkö tiedot paikkaansa; saada tietojen integrointi, päivitys tai oikaisu; saada laittomasti käsiteltyjen tietojen poispyyhintä, muuttaminen anonyymeiksi tai esto, sekä perustelluista syistä kieltää sinua koskevien tietojen käsittely, mukaan lukien se kuinka tietoa lähetetään sekä kieltää markkinointi ja profilointi lähettämällä sähköpostia osoitteeseen info@costa.it tai kirjoittamalla osoitteeseen Costa Crociere SpA, Piazza Piccapietra 48, 16121 Genova (Italia), ATT: Sales & Marketing Privacy Manager.
Katso tietoja laivamatkustajien oikeuksista EU-asetuksen nro 1177/2010 yhteenvedosta osoitteessa http://eur- lex.europa.eu Pakollinen ilmoitus lain nro 38/2006 artiklan 17 nojalla. Rikoksista, jotka liittyvät lapsiprostituutioon tai lapsipornoon, rangaistaan vankeusrangaistuksella, vaikka rikokset tehtäisiin ulkomailla.
Costa Crociere S.p.A., Piccapietra 48 – 16121 Genova (Genovan maakunta) – puh. 848505050 – Viranomaisnro 1085/3272 30.03.1988