Anonymous's picture

Italialaista glamouria merellä

Italialaista glamouria merellä

Käytänteet risteilyn alussa

Satamaan saavuttaessa jätimme matkalaukut aiemmilta risteilyiltä tuttuun tapaan sataman henkilökunnalle ja siirryimme terminaaliin lähtöselvitystä varten. Turvatarkastus oli erittäin sujuva. Lapsiperheet huomioitiin lähtöselvityksessä hyvin, sillä esimerkiksi vuoronumeromme vaihdettiin mahdollisimman pieneksi. Laivaan tullessa meille tarjottiin heti kylmää juotavaa. Henkilökuntaa oli runsaasti opastamassa hytin löytämisessä - enemmän kuin missään muissa aiemmin kokemissamme laivoissa. Tunsimme itsemme tervetulleiksi. Hytissä meitä odottivat hyttikortit, kartat ja ohjelmat.

Toimivat ja tyylikkäät tilat

Hyttiluokkamme oli korotettu varaamastamme sisähytistä parempaan ikkunahyttiin. Mukava yllätys! Hytti oli todella tilava ja siinä oli erikoisuutena tavanomaisen wc- ja suihkutilan lisäksi erillinen pieni kylpyhuone. Hytissä oli leveä parisänky, vuodesohva sekä oleskelutila. Kaappitilaa oli hyvin. Televisiosta löytyi kohdesatamien säätiedot, tietoa laivasta ja retkistä kohdesatamissa sekä paljon muuta hyödyllistä. Ja löytyihän sieltä myös hyvä ohjelmatarjonta mukaan lukien uusia elokuvia niin aikuisille kuin lapsillekin. Hytti oli todella tyylikäs ja kaikin puolin toimiva.

Costa Venezian ikkunahytti

Tyylikäs kylpyhuone

Tungosta laivoilla syntyy ällistyttävän vähän, vaikka laivaan voi mahtua jopa yli 5000 matkustajaa. Kuten usein ennenkin buffetravintola sijaitsi laivan yläkannella samassa tasossa uima-altaan kanssa ja muut ravintolat alempana. Laivan keskiosan aukio on laivan sydän, jossa järjestetään esityksiä ja juhlia varsinkin iltaisin. Myös urheilupaikat, kasino ja kaupat kuuluvat laivojen perusvarustukseen.

Ruokaa suulle ja silmille

Costalla ruokailut aamusta iltaan kuuluvat risteilyn hintaan. Toki tarjolla on erikoisravintoloitakin, joissa voit syödä lisämaksusta. Tällä kertaa buffetin valikoima oli hieman odottamaamme pienempi, mutta ruoka on hyvää ja laadukasta. Pieni pettymys etenkin lapsille oli, ettei pizzaa saanut ilman lisämaksua, vaan sitä olisi pitänyt tilata erillisestä pizzeriasta 8,5€/pizza. Tämä poikkesi kokemistamme muista varustamoista. Hampurilaisia ja ranskalaisia sen sijaan oli saatavana sekä lounas- että illallisaikaan uima-altaan läheltä. Jäätelöä ei myöskään ollut tarjolla rajoituksetta, vaan vain á la carte -ravintoloissa erikseen pyydettäessä.

Costan à la carte -ravintolat olivat tyylikkäitä. Aamiaisvalikoima oli paras koskaan kokemistamme, sillä listaa täydensi pieni buffet, jolloin valikoima oli huomattavasti tavanomasta buffettia laajempi. Myös à la carte -lounaalla ruoka oli maittavaa. Pastaa tosin tarjoiltiin suomalaiseen makuun turhan runsaasti. Ruokalista vaihtui jokaiselle lounaalle ja illalliselle.

Illallisella ruokalistalta oli valittavissa kuusi eri ruokaa eli alkuruoka, keitto tai pasta, pääruoka, salaatti, juustot ja jälkiruoka. Toki voi valita vähemmänkin, mutta risteilyllä yksi parhaista puolista on päästä maistelemaan sellaisiakin ruokia, joita ei muuten tulisi kokeiltua. Lapsille ja erityisruokavalioita tarvitseville löytyvät omat vaihtoehdot, vaikkakaan erillistä lasten ruokalistaa ei ollut kuin illallisella. Ruokailut sujuivat muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta jouhevasti. Ruoka oli tyylikkäästi aseteltua – siis hyvää niin silmille kuin suulle.

Tyylikästä ja maistuvaa ruokaa

Muutaman kerran risteilyn aikana järjestetään gaalaillalliset, jolloin pukeutumiskoodi on muodollisempi. Se tarkoittaa miehille tummaa pukua ja naisille pitkää iltapukua tai lyhyttä juhlavaa mekkoa. Kaikki eivät noudata pukeutumiskoodia eli siitä ei kannata ottaa paineita.

Costalla buffetravintolan aukioloajat olivat suppeammat kuin muilla kokemillamme varustamoilla. Esimerkiksi mannermainen aamupala päättyi jo klo 9.00, jonka jälkeen saatavana on lähinnä juomia ja leivonnaisia. Lounasaika à la carte -ravintolassa oli yleensä vain puolistoista tuntia. Buffetissa lounasta tarjottiin tunnin kauemmin. Tällä kertaa ruokaa ei siis ollutkaan aina tarjolla. Lähinnä asia haittasi silloin, kun saavuimme iltapäivällä nälkäisinä maista laivaan.

Tekemistä aamusta iltaan

Costan laivoilla panostetaan hyvinvointiin ja liikunnallisiin aktiviteetteihin. Kauneushoitolassa tarjolla on erilaisia vartalohoitoja ja hierontaa, jotka veloitetaan erikseen. Perinteiset uima-allasalueet ovat sen sijaan maksuttomia. Kuntosali oli hyvin varusteltu ja sen lisäksi laivasta löytyi mm. urheiluareena, juoksurata, minigolfrata tai seikkailurata. Sekä lapset että aikuiset nauttivat vesiliukumäen riemusta tai pienemmille matkustajille suunnatusta vesileikkialueesta.

Ohjelmaa risteilyillä on aamusta iltaan. Hytteihin jaetaan iltaisin seuraavan päivän ohjelmalehtinen, josta löytyy koko ohjelmatarjonta ja eri tilojen aukioloajat. Matkoilta halutaan myös elämyksiä ja itsensä kehittämistä. Sitä tarjotaan myös Costan laivoilla. Ohjelmassa oli esimerkiksi kohdemaan historiaan tutustumista tai asiantuntijaluentoja. Ajankuluksi tarjolla oli ohjattua liikuntaa, kisailuja, musiikkiesityksiä tai vaikkapa askartelua. Lapsillekin oli omat ohjelmansa ikäryhmittäin. Risteilypäivän huipensi esitys, jossa saattoi olla tanssia, laulua, akrobatiaa tai taikuutta. Costalla ohjelma on kokemamme mukaan laadukasta ja monipuolista, mistä myös lapset nauttivat.

Aktiviteeteista ei ole laivalla pulaa

Costalla koettua

Kaiken kaikkiaan on todettava, että lapsiperheille risteilyt ovat hyvä matkustamisen vaihtoehto. Costalla lastenkerhot ja lapsille suunnatut tilat olivat hyviä. Erityisenä plussana voi pitää sitä, että alle kaksivuotias pääsi vanhemman seurassa leikkimään milloin vain kerhotilojen aukioloaikana.

Laivaan mennessä ihmettelimme, kun passit kerättiin laivayhtiön haltuun ja ne jaettiin matkustajille tarpeen mukaan. Kohtasimme tässä asiassa hieman ongelmia, mutta uskomme sen johtuvan siitä, että kyseinen Costan laiva oli ensimmäisen kerran Aasiassa. Aiemmilla risteilyillämme passit ovat olleet koko risteilyn ajan omassa hallussamme.

Risteilyn alkuun kuuluu aina pelastusharjoitus. Sen ajankohta oli tämän risteilyn alussa epäselvä ja loppujen lopuksi se järjestettiin myöhään illalla. Meitä ohjeistettiin, että pienet lapset voivat mennä nukkumaan normaalisti ja toinen vanhemmista voi käydä harjoituksessa.  Aamulla saimme kuitenkin kirjeen, jossa kehotettiin osallistumaan toisena päivänä harjoitukseen. Tämä aiheutti hieman hämmennystä. Yleensä harjoitus on ollut lähtöpäivänä jo hyvissä ajoin ennen illallisaikaa.

Mielestämme italialaisuus näkyi henkilökunnan tavassa toimia. Toisinaan järjestelmällisyys näytti puuttuvan tai asiakaspalvelijat toistivat vain saamiansa ohjeita, eivätkä voineet neuvotella asioista. Costan laivalta löytyi vieraanvaraisuudesta vastaavia henkilöitä. Asiat alkoivat järjestyä ja palvelu parani, kun annoimme palautetta heille.

Costan laiva oli uudenaikainen ja tyylikäs. Tiloista ei löytynyt moitittavaa. Ja vaikka ruokavalikoima oli osittain suppea, kokonaisuus oli kuitenkin laadukas ja ehdottomasti positiivinen kokemus. Costan risteilyjen hinta-laatusuhde on kohdillaan.

Kirjoitus perustuu 4-henkisen perheen risteilyyn Costa Venezialla keväällä 2019 reitillä Singapore-Jokohama.

Vanhemmat kirjoitukset